האם מותר להדליק נר חנוכה מנר חנוכה על ידי גפרור ?

כ"ב בטבת תשפ"ב- סימן תרע"ד- סימן תרע"ה- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

אדם שנרו כבה מדוע אסור לו להדליק אותו מנר חנוכה של חברו ?האם מותר להדליק נר של בית הכנסת מנר חנוכה? ומדוע אסור לאדם לאחוז בידו נר חנוכה דולק ולהניחו במקום אחר?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"ד סעיף א' – סימן תרע"ה סעיף א']

הדלקת נר חנוכה אחד מנר חנוכה שני ע"י אמצעי

אומר השולחן ערוך, אסור להדליק נר חנוכה אחד מנר חנוכה שני על ידי אמצעי, דהיינו, אסור לקחת גפרור או נר של חול, ולהדליק בו אש מנר חנוכה שכבר דולק, אפילו אם בכוונתו להדליק באותו גפרור נר חנוכה אחר, כיוון שיש בזה ביזוי מצוה, ויש שיטה המתירה בזה, וסברתם היא, כיוון שהמטרה בזה היא כדי להדליק נר חנוכה אחר, אין בזה ביזוי מצוה, אבל אם יש חשש שהנר של חול יכבה לפני שהוא יספיק להדליק איתו את הנר חנוכה השני, הדין הוא, שאסור להדליק אותו מנר חנוכה הדולק, כיוון שיוצא שהוא הדליק נר של חול סתם ללא שום תועלת של מצוה.

כאשר מדברים על הדלקת נר מנר על ידי אמצעי, זה יכול להיות באחד משתי האפשרויות:

א. או שהוא מדליק ביום השני או השלישי את הנר הנוסף מהנר הראשון, דהיינו, מדליק את הנר השני מהנר הראשון, או את השלישי מהשני.

ב. שני אנשים שיש להם חנוכייה סמוכה אחת לשנייה, וזה יכול להיות אפילו ביום הראשון, ואחד מהם רוצה להדליק מחברו (ואף על  פי שמבואר לקמן בסימן תרע"ה, שצריך להניח תחילה את החנוכייה על המקום, ואז להדליק בלי להזיז אותו, כבר כתב ט"ז שעל זמן מועט אין קפידא, ולכן כאשר מיד אחרי ההדלקה מניחו על מקומו, אין בזה קפידא, ולפי דעת האחרונים שמקפידים בזה גם בזמן מועט, מדובר ששניהם קבועים במקומם, והפתילות ארוכות, וממילא לא צריך להזיזם ממקומם)

ועל זה אומר הרמ"א, שנהגו להחמיר בנרות חנוכה שלא להדליק מנר לנר אפילו שלא על ידי אמצעי, דהיינו, אפילו להדליק מנר לנר ממש גם כן אסור, כי הנר של ההידור קדושתו פחותה יותר מהנר של המצוה, שהרי הנר של המצוה הוא עיקר המצוה שהרי מדינא מספיק נר אחד לכל בני הבית, וכל זה דווקא בנר חנוכה, אבל בנרות של שבת או של בית הכנסת, כיוון שכל הנרות יש בהם מצוה, אין בעיה להדליק בהם מנר לנר, ומביא המשנה ברורה בשם הפרי מגדים שאסור להדליק נר של חול מנר בית הכנסת, וכן כל דברי הרמ"א, זה רק כאשר רוצה להדליק את נרות ההידור מהנר הראשון, אבל שני בעלי בתים שכל אחד מהם מדליק נר אחד, אין בזה בעיה, כיוון שאצל שניהם זה נרות של עיקר הדין, עוד אומר הרמ"א, כל הנידון האם מותר להדליק מנר לנר, זה רק בתוך החצי שעה כאשר הנרות דולקים למצוותם, אבל כאשר עבר זמן המצוה, מותר בהנאה אפילו לתשמיש של חול, וכל שכן לצורך הדלקת נר אחר, ויש פוסקים שסוברים, שכל זמן שהנר דולק, הדין הוא, שאסור להשתמש לאורו אפילו כשעבר זמן מצותו, וזה משום הרואה, שאם אדם מהצד יראה דבר כזה, הוא לא יידע לחלק בין תוך הזמן לבין אחר הזמן, והוא עלול לחשוב שמותר להשתמש לאור נרות חנוכה, וממילא אסור גם להדליק מהם נר אחר, אבל לדינא נר של מצוה מותר.

הדלקת נרו שכבה מנר חברו

כאשר שני אנשים כל אחד מהם הדליק נרות חנוכה, אלא שאחד מהם הנר שלו נכבה לאחר ההדלקה, אסור לו להדליק את הנר חנוכה מהנר הדולק של חברו, שהרי כבר קיים את המצוה, ומה שעכשיו הוא חוזר ומדליק, אין בזה משום קיום מצות הדלקת נר חנוכה, ויוצא שהוא מדליק נר של חול מנר חנוכה.

הדלקת נר בית הכנסת מנר חנוכה

מותר להדליק נר של בית הכנסת מנר של חנוכה, וכן נר של חנוכה מנר של שבת, כיוון שכולם מצוה הם, ואומר המשנה ברורה, שלפי הדעה הראשונה שמובאת לעיל בסי' תרע"ג סעיף א' הסוברת שאפילו תשמיש של קדושה אסור להנות ולהשתמש מהאור של נרות חנוכה, הדין הוא, שאסור להדליק נרות של בית הכנסת או נרות של שבת מנרות חנוכה.

 

הדלקה עושה מצוה

ההדלקה היא זאת שעושה את המצוה ולא הנחת הנרות, וחנוכייה שהייתה עומדת שלא לשם מצוה, יכול להדליק אותה לשם מצות חנוכה, ולכן, עששית שהדליק מערב שבת והיא ממשיכה ודולקת כל השבת כולה, במוצאי שבת צריך לכבות את העששית, ולהדליק אותה לשם מצוה, ואף על פי כן, צריך להדליק אותה במקום שהניח אותה, כיוון שאדם הרואה זאת, אומר שהוא הדליק את זה לצורכו בפנים, ואחר כך הוציא אותה לשם מצוה, וכן, אדם שהדליק נר חנוכה ואוחז אותו ביד, ואחר כך מניח, לא יצא ידי חובה, כיוון שאדם הרואה זאת אומר, שהוא הדליק את זה לצורכו כדי שיהיה לו מה לראות, אבל כשאוחזה בידו זמן מועט, לדעת הט"ז לא מעכב, ויוצא מדין זה שיש כאן קולא וחומרא, יש קולא בכך שלא צריך להניח את נרות החנוכה, ואפילו אם מונחות במקומם מספיק מה שהוא מדליק אותם לשם מצוה, ומצד שני חומרא, שאם היה מודלק מערב שבת, הדין הוא שצריך לכבות ולחזור ולהדליק, משום שהדלקה עושה מצוה וצריך להדליק לשם מצוה, עוד כתוב, שצריך להדליק את הנרות במקום שבו הוא מניח אותם, אבל אסור להדליק בפנים ולהוציא בחוץ.

טלטול הנרות בזמן החיוב

לא ידליק בחדר אחד ויניח אחר כך בחדר שני, כמו כן, לא יטלטל את הנר חנוכה בתוך החצי שעה של זמן החיוב.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן