מדוע נר חנוכה אסור בהנאה ?

י"ח בטבת תשפ"ב- סימן תרע"ג- מאמצע סעיף א' בהגה "אם נתערב"- סוף הסעיף
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין באופן שנר חנוכה התערב בנרות של היתר?ומה היא העצה בזה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"ג סעיף א' בסופו]

טעם הדבר שנר חנוכה אסור בהנאה

נר חנוכה אסור בהנאה, ומביא המשנה ברורה שתי טעמים בזה:

א. כדי שיהיה ניכר שהוא נר מצוה כדי לפרסם את הנס.

ב. כיוון שהסיבה שתיקנו חז"ל להדליק נרות חנוכה, זה זכר לנס פך השמן, והנס נעשה במנורה, תיקנו חז"ל את הדין של נרות חנוכה שיהיו אסורים בהנאה כמו הנרות של המנורה.

נר חנוכה שהתערב בנרות של היתר

נר חנוכה האסור בהנאה שהתערב בנרות של היתר, כתוב ברמ"א, שכל הנרות נאסרים, ואין בזה ביטול ברוב, וטעם הדבר בזה, משום שנר חנוכה זה דבר שבמניין, ודבר שבמניין אפילו באלף לא בטל, וטעם הדבר שנר חנוכה נחשב לדבר שבמניין, מבאר המשנה ברורה, משום שמונים את הנרות של המצוה בכל לילה, דהיינו, מונים ביום השלישי שלש נרות, וביום הרביעי ארבע נרות, ולכן, גם במקום שמוכרים את הנרות במשקל ולא מונים את עצם הנרות, אבל מכיוון שנרות חנוכה מדליקים אותם בכל לילה ולילה ומונים אותם כמה צריך למצוה, לכן הם נחשבים דבר שבמניין, אבל כל זה אמור רק בנר חנוכה שדלק קצת, ונכבה בתוך זמן שיעורו שהוא חצי שעה, אבל נר חנוכה שלא הדליק אותו בכלל, אף על פי שהוא ייחד אותו למצות הדלקת נר חנוכה, זה לא נאסר, כי הזמנה לאו מילתא היא, או לחילופין, נר חנוכה שדלק כבר כל זמן שיעורו והוא התערב באחרים לאחר שדלק כל זמן שיעורו, אין בזה שום בעיה, כיוון שכבר נעשתה מצותו ואינו אסור בהנאה, וכן, כל זה אמור רק כאשר התערב הנר בתוך ימי חנוכה עצמם, אבל אם התערב לאחר חנוכה, הדין הוא שזה בטל.

כאשר התערב לו נר חנוכה האסור בהנאה, בנרות של היתר, העצה היא, שיעשה כך, אם התערב לו נר חנוכה אחד, ידליק שתי נרות, והעניין בזה הוא, כי כאשר הוא מדליק שתי נרות, יש כאן בוודאות נר אחד של היתר, וממילא הוא נהנה מההיתר ולא נהנה מהאיסור, ולכן מותר להשתמש אצלם.

הרש"ל חולק על כל הדין הזה וסובר, שאחד בשתיים בטל, ומביא השער הציון בשם המגן אברהם, שבמקום הפסד, אפשר שיש להקל כיוון שזה מילתא דרבנן, ומבאר השער הציון שסברת הרש"ל היא, משום שהם נמכרות במשקל, ומה שמונים אותם בכל לילה, לא נחשב דבר שבמניין, כיוון שלא מונים אותם משום החשיבות של הנרות, אלא כדי לדעת כמה נרות צריך להדליק.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן