באיזה אופן יוצאים שני אנשים ידי חובה באותה חנוכייה?

ה' בטבת תשפ"ב- סימן תרע"א- סעיף ג'- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד נר אחד עולה לשני אנשים?באיזה אופן ניתן להדליק בקערת שמן מלאה בפתילות?ומדוע יש להיזהר שלא להדביק כמה נרות יחד? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"א סעיפים ג – ד' ]

נר אחד שמועיל לשני אנשים

נר שיש לו שתי פיות, עולה לו בשביל שני אנשים, ומבאר המשנה ברורה, שמדובר כאן באופן שהפתילות צמודות למטה בתוך הנר, ורק למעלה הם מתחלקות לשתיים, והחידוש בזה הוא, שאף על פי שלמטה הם בעצם צמודות, כיוון שלמעלה הם מתחלקות לשתיים וניכר שהם שתיים, זה נחשב לשתי פתילות, ולכן זה יועיל לשתי אנשים, זה ידליק את הקצה הזה של הפתילה, וזה ידליק את החלק השני של הפתילה, ויוצאים בזה ידי חובה, ומביא המשנה ברורה נידון בשם המגן אברהם, שלפי מה שכתוב ברמ"א בסעיף ב', שהמהדרין שמוספים כל לילה נר לכל אחד ואחד, הדין הוא שצריכים להניח את הנרות במקום מיוחד דהיינו מקום אחר מחברו, כדי שיהיה היכר לכל חנוכייה וחנוכייה, ולפי זה, לכאורה אסור לשני אנשים להדליק נרות בפתילה אחת שלמטה היא צמודה ולמעלה היא מתחלקת, כי אין בזה היכר, מוסיף המשנה ברורה, שזה הכל במנורה שיש בה שתי פיות לבד, אבל בחנוכייה שיש בה שמונה נרות ואחד מדליק בצד הזה של החנוכייה, והשני בצד השני של החנוכייה, שניכר שזה שני אנשים ואין חיבור בין שתיהם, הדין הוא שיוצאים בזה ידי חובה, כי אם זה היה של אדם אחד, הוא היה מדליק פתילה אחת ליד הפתילה השנייה, ומזה שאחד מדליק בקצה הזה ואחד בקצה השני, רואים שזה שייך לשני אנשים, ויוצאים בזה ידי חובה.

קערה עם פתילות

מילא קערה שמן והקיפה פתילות, אם כפה עליה כלי, כל פתילה עולה בשביל נר אחד, משום שהפתילות לא מתחברות יחד, וכל זה אם כיסה ואחר כך הדליק, אבל אם הדליק ואחר כך כיסה, זה לא מועיל, משום שהדלקה עושה מצוה, ובשעת ההדלקה זה היה בפסול, ולא מועיל מה שאחר כך הוא מכסה בכלי, אלא צריך שבשעת ההדלקה כבר זה לא ייראה כמדורה, ואם לא כפה עליה כלי, אפילו לנר אחד אינו עולה, לפי שהוא כמדורה, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו' בשם הלבוש, שהחיסרון בזה הוא, שכיוון שהנס היה בנרות ולא במדורה, אותו דבר לדורות תיקנו חז"ל, שאדם ידליק בנרות ולא במדורה, טעם נוסף מובא כאן, משום שכאשר הוא מדליק מדורה, זה נראה כמו שהוא הדליק את זה כדי להשתמש לאורה ולא לצורך המצוה, לכן צריך דווקא שיהיה נר ולא מדורה, כדי שיהיה ניכר שמדליק לשם המצוה ולא כדי להשתמש לאורה, ולכן צריך להיזהר להדליק בשורה שווה ולא בעיגול, משום שזה נחשב למדורה, וכן לא יעשה נרות בצורה שאחד נכנס ואחד יוצא, גזירה שמא יבוא לעשות בעיגול, ואומר המשנה ברורה, שאם יש הפסק בין נר אחד לשני כרוחב אצבע, הדין הוא שמותר.

נרות דבוקים

כאשר עושים נרות, אפילו של שעווה, יזהרו שלא לדבקם ביחד ולהדליקם, משום שזה כמדורה, ויזהרו בזה גם בנרות שבת ויום טוב, ודן הביאור הלכה, שאדרבה, הרי כתוב, שבשבת ויום טוב מצוה לעשות את הנרות כרוכים יחד, ולכן מבאר הביאור הלכה, שהפשט במה שנאמר שלא להדביק את הנרות יחד, הוא משום שאחד מתחמם מהחום של חברו, והם נופלים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן