היום נלמד על: הפסקת הכהן בתפילתו לצורך ברכת כהנים
יום שני ט"ו באייר תשע"ו
האם כהן צריך לברך ברכת כהנים באמצע 'שמונה עשרה'?
כהן העומד באמצע תפילת 'שמונה עשרה' - יש אומרים שאם לא קראוהו לברך ברכת כהנים, לא יברך אלא כשאין כהנים אחרים בבית הכנסת, ובתנאי שהדבר לא יגרום לו לבלבול בהמשך תפילתו. ויש אומרים שאף אם קראוהו, לא יברך אלא כשמסיים את ברכת 'מודים' יחד עם הש"ץ, ובתנאי הנ"ל. והמברך באמצע תפילת 'שמונה עשרה' יניע את רגליו מעט לעבר הדוכן בשעה שהש"ץ אומר את ברכת 'רצה', ולאחר העלייה לדוכן ישוב למקומו, כיון שצריך להתפלל את כל התפילה באותו המקום. [ס"ק קו; ביאורים ומוספים דרשו, 109]
האם כהן צריך לברך ברכת כהנים באמצע פסוקי דזמרה או קריאת שמע?
כהן העומד באמצע פסוקי דזמרה וקראוהו לברך ברכת כהנים - יפסיק ויברך אף אם יש כהנים אחרים בבית הכנסת; ויש שכתב שאף אם לא קראוהו יפסיק ויברך. וכהן העומד באמצע קריאת שמע כשהגיעו לברכת כהנים - אם אין כהנים אחרים, יפסיק ויברך, אך לכתחילה יסיים את הפרשה שעומד בה; ונחלקו הפוסקים אם רשאי לנהוג כן גם כשיש כהנים אחרים בבית הכנסת, או שיֵצא החוצה לפני ברכת 'רצה'. ואת התפילות שאומרים הכהנים לפני הברכה ולאחריה, אין לומר אף באמצע פסוקי דזמרה. [ביאורים ומוספים דרשו, 113]
האם מותר לכהן להתיישב על הדוכן ולהוסיף פסוק לברכת כהנים?
אסור לכהן להוסיף ברכה על שלושת הפסוקים של ברכת כהנים, או לגרוע מהם, ואם עשה כן - עבר על 'בל תוסיף' או על 'בל תגרע'. ואיסור ההוספה הוא רק בסמוך לשלושת הפסוקים, או ביניהם. ואם אמר את ההוספה ללא נשיאת כפים, בישיבה, בלחש, או בכל אופן אחר בו לא ניתן לקיים את מצות ברכת כהנים - יש אומרים שאינו עובר על 'בל תוסיף'; אך יש מהראשונים שנראה מדבריו שעוברים על בל תוסיף אף ללא התנאים הנדרשים לקיום המצוה. [סעיף כז, ס"ק קד, וביה"ל ד"ה ואם; ביאורים ומוספים דרשו, 104]