האם צריך לעמוד בברכת 'לישב בסוכה' ?

ט"ו תשרי תשפ"ב- סימן תרמ"ג- סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ראוי לברך את ברכות הקידוש והסוכה?והיכן מקומה של ברכת 'לישב בסוכה'?  תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרמ"ג סעיף ב' עד סוף הסימן]

ברכת 'לישב בסוכה'

שיטת הרמב"ם, שהקידוש, וברכת לישב בסוכה, צריכים להיות מעומד, ואחר כך מתיישב ומברך ברכת שהחיינו, ומבאר המשנה ברורה שסברת הרמב"ם היא, שמכיוון שהברכה צריכה להיות 'עובר לעשייתן', דהיינו, לפני שהוא מקיים את המצוה, ומכיוון שהמצוה היא בישיבה בסוכה, לכן הברכה צריכה להיות בעודו עומד לפני שהוא מתיישב, וכך ינהג כל שבעת הימים, ואחר כך מברך שהחיינו, משום שצריך להסמיך את המצוה לברכה, ומכיוון שהוא בירך לישב בסוכה, הוא צריך קודם להתיישב, ואחר כך לברך שהחיינו, אבל לא נוהגים כך, אלא מקדשים מיושב, וכך היא שיטת הרא"ש, וסברת הרא"ש היא, משום שהברכה היא על עיקר המצוה, ועיקר המצוה היא האכילה בסוכה ולא הישיבה בה, ולכן, גם אם בשעה שהוא מברך לישב בסוכה הוא כבר יושב, בכל זאת מתקיים הדין שהברכה צריכה להיות 'עובר לעשייתן', כי עדיין הוא לא התחיל לאכול, ומברך ברכת לישב בסוכה לפני האכילה.

לברך בקול ובניגון

ראוי לומר ברכת לישב בסוכה בקול ובמשיכה וניגון כמו שאר ברכות הקידוש, כי הקול מעורר הכוונה.

מקומה של ברכת 'לישב בסוכה'

מכיוון שברכת לישב בסוכה מתחייב בה מיד כשנכנס לסוכה, לכן, ראוי לסמוך אותה בכל מה שאפשר, ולכן יברך קודם על הסוכה, ואחר כך המוציא, וזה רק בשאר ימים, שהרי לגבי הלילה הראשון מבואר, שקודם מברך על היין וקידוש, ואחר כך ברכת לישב בסוכה, משום שאי אפשר לברך על הסוכה לפני קידוש היום, וזה הכל ביום טוב, אבל בשאר ימים, יברך קודם כל על הסוכה, ואחר כך המוציא, אבל המנהג אינו כך, אלא מברך ברכת לישב בסוכה לאחר ברכת המוציא, וטעם הדבר מבאר המשנה ברורה, כיוון שהסעודה היא עיקר חיוב הסוכה, לכן קודם כל יתחיל בסעודה, דהיינו, ברכת המוציא, ואחר כך ברכת לישב בסוכה, ויאכל, וכל זה בחול המועד, אבל בשבת ויום טוב שיש בהם קידוש, מברך ברכת לישב בסוכה לאחר קידוש, כיוון שרק לאחר הקידוש יכול לאכול, ובקידוש של שחרית שיש ברכה רק על הכוס, יש מי שאומר, שבאופן כזה לא מפסיקים בברכת לישב בסוכה בין ברכת בורא פרי הגפן לבין השתייה, כיוון שהשתייה לא מחייבת סוכה, ויש אומרים, שכיוון שמכין את עצמו בקידוש זה לאכילה, יברך אותה לפני שטועם מהכוס, ודעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד, וכל זה כאשר נוטל ידיו אחר כך לסעודה, אבל אם אינו רוצה לאכול סעודה כעת אלא מברך על הכוס ואוכל פת הבאה בכיסנין כדי שיהיה קידוש במקום סעודה, לפי כל השיטות מברך ברכת לישב בסוכה בין ברכת בורא פרי הגפן לבין השתייה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן