מדוע לא מועיל להנמיך את גובה הסוכה בכרים וכסתות ?

ט' אלול תשפ"א- סימן תרל"ג- סעיף ג'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם נויי סוכה ממעטים את גובה הסוכה?ומה הדין באדם שבנה סוכה תחת גג ביתו ולאחר מכן הסיר את הגג?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"ג סעיפים ג' – ה']

מיעוט גובה הסוכה על ידי נוי סוכה

נויי סוכה שאדם תולה בסוכה, מבואר בשולחן ערוך, שהם אינם ממעטים את גובה חללה של הסוכה, ואפילו שצילתם מרובה מחמתם, זה לא מועיל למעט את גובה הסוכה, ומביא המשנה ברורה שתי דעות, מדוע נויי סוכה אינם ממעטים את גובה חללה של הסוכה, פשט ראשון, משום שאותם נויי סוכה הם פסולים לסיכוך, וצריך שחללה של הסוכה עד הסכך הכשר יהיה לא יותר מעשרים אמה, פשט שני, אפילו שאותם נויי סוכה כשרים לסיכוך, בכל זאת מכיוון שהוא הניח אותם שלא לשם סכך, אין שם סכך עליהם, ולכן הם גם לא ממעטים את גובה חללה של הסוכה.

מיעוט גובה הסוכה בכרים וכסתות

כאשר מיעט את גובה חללה של הסוכה על ידי שהוא פרס כרים וכסתות בקרקע של הסוכה, זה לא נחשב מיעוט, משום שבטלה דעתו אצל כל אדם, שהרי שום אדם לא מפסיד את ממונו ומניח את הכרים והכסתות שלו בעפר ואבנים, ואפילו אם ביטל אותם זה לא מועיל, משום שבטלה דעתו אצל כל אדם, ויש נידון בביאור הלכה, בשטיחים שפרוסים בבתי העשירים על גבי העפר, האם אנחנו אומרים שהם מבטלים את גובה חללה של הסוכה, כי כאן לא שייך לומר שבטלה דעתו אצל כל אדם, שהרי אדרבה, אותם שטיחים עשויים כדי לפרוס אותם על גבי קרקע.

מיעוט גובה הסוכה בתבן ועפר

אדם שמיעט את גובה הסוכה על ידי ששטח תבן על גבי הסוכה, וביטל את התבן בקרקע הסוכה, נחשב למיעוט, וכן אם שטח עפר וביטל אותו, אבל אם שטח את התבן והעפר ולא ביטל אותם במפורש, זה לא נחשב למיעוט, ויש אומרים, שמועיל ביטול בלב, ואם שטח תבואה על קרקע הסוכה, לא מועיל הדבר למעט את גובה הסוכה, כיוון שבטלה דעתו אצל כל אדם וכמו בכרים בכסתות, ויש שתי שיטות לכמה זמן צריך לבטל את התבן והעפר, האם ביטול לעולם, או שמספיק שמבטל לאותה שבת, ולענייננו, מספיק שמבטל את זה לכל ימי החג.

בניית סוכה תחת גג ביתו

לכאורה יש כאן בעיה גדולה, שהרי ברגע שהייתה לו סוכה שחללה גבוהה למעלה מכ', והוא מיעט את זה אחר כך בעפר או בתבן, הרי יש בזה משום 'תעשה ולא מן העשוי', משום שעשיית הסוכה הייתה למעלה מכ' אמה, ומבאר המשנה ברורה, שזה לא נחשב לפסול, וכפי המבואר בסימן תרכ"ו סעיף ב' בהג"ה, שפסול כזה שאינו בעצם הסוכה אלא פסול חיצוני, אינו נחשב לפסול, וכגון אדם שבנה את הסוכה בתוך הבית שלו מתחת הגג, ואחר כך הסיר את הגג, אין בזה חיסרון של 'תעשה ולא מן העשוי', משום שהפסול אינו בסכך עצמו, אלא רק בגובה של הסכך, וזה על דרך מה שמבואר לעיל בשולחן ערוך בסימן תרכ"ח סעיף א', שסכך למעלה מכ', לא פוסל את הסכך שמתחתיו.

מיעוט גובה הסוכה בבניית איצטבא

סוכה הגבוהה יותר מכ' אמה, ובנה בה איצטבא, דהיינו, בניין של אבנים או עצים, כנגד דופן האמצעי על  פני כל הסוכה, ויש בה שיעור סוכה, כשרה כל הסוכה אפילו מהאיצטבא והלאה, משום שזה פסל היוצא מהסוכה, כלומר, אם על ידי זה אותו מקום הוא כשר כי יש לו שלש דפנות, ואותו מקום של השלש דפנות, הוא פחות מכ' אמה, גם החלק שהוא למעלה מכ' אמה, כשר מדין פסל היוצא מן הסוכה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן