מדוע סוכה גבוהה יותר מכ' אמה פסולה ?

ח' אלול תשפ"א- סימן תרל"ג- סעיף א'- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם דפנות חזקות פוסלות את הסוכה?ומה הדין באופן שיורדים הוצין לתוך חלל סוכה הגבוהה כ' אמה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"ג סעיפים א' – ב']

סיבת הפסול בסוכה גבוהה למעלה מכ' אמה

סימן זה עוסק בסוכה הגבוהה למעלה מכ' אמה, ומבואר בשולחן ערוך, שסוכה שהיא גבוהה למעלה מכ' אמה, פסולה, בין שהיא רחבה ובין שהיא צרה, כלומר, היה מקום להסביר, שהפסול של סוכה למעלה מכ' אמה, הוא משום שאין בה צל מהסכך, אלא צל מהדפנות, ולפי זה, אם הפסול הוא מחמת שהצל הוא מהדפנות ולא מהסכך שעל גביו, יש מקום לומר, שבאופן שהסוכה רחבה הרבה, אף על פי שהיא גבוהה למעלה מכ' אמה, היא תהיה כשרה, כיוון שהצל הוא מהסכך ולא מהדפנות, על זה משמיע השולחן ערוך, שהפסול של סוכה למעלה מכ' אמה, זה לא משום שהצל מגיע מהדפנות ולא מהסכך, ולכן גם אם היא רחבה הרבה, הדין הוא שהיא פסולה אם היא למעלה מכ' אמה.

מבאר המשנה ברורה, שהיה צד לומר, שהפסול של סוכה למעלה מכ' אמה, הוא משום שהעין לא שולטת בגובה כזה, והרי צריך שאדם יראה ויזכור את הסכך, זכר לסוכה שהקב"ה הושיב את אבותינו, ואם באמת סיבת הפסול בסוכה שהיא למעלה מכ' אמה הוא משום שהעין לא שולטת בה, אז צריך לומר, שאם הדפנות גבוהים עד הסכך, מתוך שהוא נותן עיניו בדפנות, הוא מגיע עד הסכך, על זה משמיעים לנו, שבכל זאת הסוכה פסולה, כי הפסול של סוכה של למעלה מכ' אמה, הוא משום שסוכה צריכה להיות דירת עראי ולא דירת קבע, ועד כ' אמה שיערו חכמים שהסוכה יכולה להיות עראי, אבל למעלה מכ' אמה, היא צריכה להיות חזקה, וזה לא סוכת עראי, ולכן היא פסולה, ולכן אף על פי שהסוכה רחבה והדפנות מגיעות לסכך, הדין הוא, שסוכה למעלה מכ' אמה פסולה, ורק סוכה שהחלל שלה למעלה מכ' אמה פסולה, אבל אם החלק הפנימי פחות מכ' אמה, כשרה.

המשנה ברורה מדגיש כאן נקודה, אם יש עניין שהסוכה תהיה דירת עראי, ולכן אנחנו פוסלים סוכה שחללה למעלה מכ' אמה, אם כן, אדם שיש לו סוכה כשרה למעלה מכ' אמה, אלא שהוא עשה דפנות חזקות מאוד, אז שהסוכה תהיה פסולה, כי הדפנות הם דירת קבע, ועל זה אומר המשנה ברורה, שזה לא נכון, כי כל מה שהתורה פסלה סוכה שהיא דירת קבע, זה רק כאשר אין לו אפשרות לעשות אותה עראי, והרי למעלה מכ' אמה אין לו אפשרות לעשות עראי, אבל כאשר הסוכה למטה מכ' אמה שיש לו אפשרות לעשות עראי, גם אם הוא עשה קבע, היא לא פסולה.

הוצין היורדים לתוך כ' אמה

סוכה שהיא למעלה מכ' אמה, ויורדים הוצין לתוכה, הדין הוא, שאם כאשר נמדוד את החלל עד ההוצין, אין חלל יותר מכ' אמה, אם יש באותם הוצין שיעור כשרות סוכה, כלומר שצילתם מרובה מחמתם, הסוכה כשרה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן