ידוע מה שכתבו בספרים הקדושים, שבכל דבר שבעולם אפשר להתבונן ליקח ממנו דרך לעבודת ה'. והנה כשנתבונן במעברי המכס בשדה התעופה, נראה דבר פלא, שכאשר יעבור אדם יחיד עם חבילותיו אזי לעתים קרובות יעכבוהו ויערכו חיפוש בכליו אם אינו מעביר דברים שצריכים לשלם עליהם מכס מבלי להצהיר על כך – לא כן הדבר כשקבוצה גדולה של אנשים עוברים ביחד, שכן אז לא יעכבו אחד מן האנשים לחפש אצלו בדווקא, אלא יתירו לכולם לעבור את המכס בלי בדיקה בכליהם.
והנה כך הם פני הדברים בתפילת הציבור, שכן יחיד המתפלל, כשתעלה תפילתו למרומים יבדקו מלאכי מעלה את תפילתו אם היא שלימה ומתוקנת כראוי ואם ראויה היא שתתקבל או לא. הם יבדקו אם התפילה היתה בכוונה ובהשתפכות הנפש, ואם לא נתערבבו בה מחשבות זרות וכו', ורק כאשר יראו שהתפילה היתה מתוקנת כראוי, אז תתקבל לרחמים ולרצון. אמנם כשתפילות מרובות של כלל הציבור עולות יחדיו למרומים, אזי לא יקחו תפילה אחת לבודקה אם היא כדת וכדין כדי שתתקבל לרצון, אלא יקבלו את כולם לרחמים ולרצון תיכף ומיד, ואפילו אם יש ביניהם תפילה שאינה ראויה להתקבל מפני שלא היתה בכוונה כדבעי, אף על פי כן תעלה למרומים ביחד עם כל שאר התפילות. שכן כשמקבלים את תפילות הציבור, אף היא מתקבלת בכללם.
(נועם שיח)