מדוע תפירת כנף שנקרע פוסלת את הבגד לציצית ?

כ"ה בניסן תשפ"ב - סימן ט"ו- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הנפקא מינה בין שיטת רש"י לבין שיטת רב עמרם בעניין תפירת כנף שנקרע? וכיצד ינהג ירא שמים בעניין זה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ט"ו סעיף ד']  

תפירת כנף שנקרע

בגד שיש בו ארבע כנפות, ונקרע כנף אחד תוך ג' אצבעות משפת הבגד, וחזר ותפר את אותו קרע, הבגד פסול לציצית, ונחלקו הראשונים, מדוע היא פסולה, רש"י מפרש, שזה משום גזירה, שחוששים, שמכיוון שהטלית נקרעה בתוך ג' אצבעות סמוך לשפת הבגד שזה מקום כשר לציצית (שהרי את הציצית מניחים בבגד תוך ג' אצבעות סמוך לשפת הבגד לא יותר למטה מקשר אגודל ולא למעלה מג' אצבעות) כאשר הוא יתפור את אותו קרע, יישאר איזה שהוא חוט מחוט התפירה, ואז הוא ישתמש באותו חוט לציצית, והרי זה פסול, משום שהחוט הזה לא נעשה לשם ציצית, אבל רב עמרם סובר, שהסיבה שאסור לתפור שם היא, משום שכיוון שאותו כנף נקרע, גם אם הוא יחזור ויתפור, לעולם זה לא ייהפך להיות חלק מהבגד, אלא  זה תמיד יחשב כדבר נפרד, וממילא נמצא, שאם יעשה ציצית בבגד הזה, זה לא יפטור את הבגד, כיוון שאותו כנף הוא לא חלק מהבגד.

יש ג' נפקא מינה בין הטעם של רב עמרם לבין הטעם של רש"י:

א. לפי רב עמרם, הכנף נפסל רק אם הוא נחתך לגמרי, אבל אם נשאר כל שהוא וחזר ותפר, זה בסדר, אבל לרש"י, גם אם נקרע משהו בלבד אסור לתפור את הקרע, שמא ישתמש בחוט התפירה לצורך ציצית.

ב. היום שאנו לא רגילים לתפור בחוטי צמר, אלא בחוטים שעשויים משאר מינים, אז אם החשש הוא שמא הוא ישתמש בחוט התפירה לציצית, היום שלא תופרים בחוטי צמר, אין חשש שהוא ישתמש בזה לציצית, משום שהוא יודע שחוטים של שאר מינים לא פוטרים אלא את מינם, אבל לפי רב עמרם, ודאי שיש חשש, כיוון שזה נקרע לגמרי אותו כנף אינו נחשב חלק מהבגד, והוא יחזור ויתפור אותו עם הבגד, ויטיל שם ציצית, והציצית אינה בבגד, אלא היא בבגד אחר, אז ודאי שעדיין יש את החשש.

ג. בגד שלא נקרע בכלל, אלא הוא רק הוסיף עליו חתיכת בגד תוך ג' אצבעות, ובזה צריך עיון, כיוון שלכאורה בזה גם לפי רש"י יש בעיה, שמא יישאר חוט תפירה.

יש אומרים, שלפי רב עמרם כל הפסול כאן זה רק כנף שנקרע עם הציציות שלו וחזר ותפר אותו עם הציציות, ומשום 'תעשה ולא מן העשוי', אבל סתם כנף של בגד שנקרע, אין בעיה לחזור ולתפור אותו, וירא שמים יצא ידי חובת כולם, ויחשוש לכל השיטות, אבל כאשר אין אפשרות כזאת, סברת רב עמרם היא העיקר, כלומר כמו השיטה השנייה, אנחנו פוסקים שתפירה נחשבת לחיבור, וכל הבעיה זה רק כאשר הכנף נקרע עם הציציות שלו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן