מה יעשה אדם ששכח לומר 'אלוקי נשמה' ?

י"א באדר ב' תשפ"ב- סימן ו'- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

היכן מברכים ברכת על נטילת ידיים בסדר התפילה?ומתי יברך על נטילת ידיים באופן שקם לפני אור הבוקר?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ו' סעיפים ב' – ג']  

מקומה של ברכת על נטילת ידיים

יש שתי שיטות, מתי לברך את ברכת 'על נטילת ידיים', יש שיטה הסוברת, שמברכים אותה בבית הכנסת עם שאר ברכות השחר, ויש שיטה הסוברת, שמכיוון שתיקנו חז"ל ליטול את ידיו ולברך ברכת על נטילת ידיים, צריך להסמיך את הברכה לנטילת הידיים בעצמה, ולהלכה, מביא המשנה ברורה שתי שיטות, שיטת השערי תשובה להסמיך את ברכת על נטילת ידיים לנטילת הידיים של שחרית, אלא אם כן מדובר באופן כזה שהוא צריך לעשות את צרכיו, שאז ימתין מלברך על נטילת ידיים עד לאחר עשיית צרכיו, ויברך על נטילת ידיים ואשר יצר יחד, אבל בשם החיי אדם מביא המשנה ברורה עצה שבזה אדם יוצא ידי חובה לכל השיטות, והיא, שבכל מקרה לא יברך על נטילת ידיים בשעת הנטילה, אלא ימתין עד שינקה את עצמו לכבוד התפילה, ולאחר מכן יסדר את ברכת על נטילת ידיים עם ברכת אשר יצר ועם שאר ברכות השחר, ומביא המשנה ברורה, שאמנם שיטת החיי אדם היא שיטה מרווחת יותר, דהיינו, שלא לברך על נטילת ידיים בשעה שהוא נוטל את ידיו, אלא להמתין עם זה עד לאחר שהתנקה, ואז לברך אותם יחד עם שאר ברכות השחר, אבל מי שעושה כמו השערי תשובה לסמוך את ברכת על נטילת ידיים לנטילת הידיים ממש אלא אם כן מדובר באופן שהוא צריך לעשות את צרכיו, יש לו על מי לסמוך.

זמנה של ברכת על נטילת ידיים למשכים לפני אור הבוקר

יש נידון במשנה ברורה, באדם שקם קודם אור הבוקר לסליחות, מתי יברך על נטילת ידיים, האם יברך בשעה שנוטל ידיו בבוקר לפני אור הבוקר, או לא, ואומר, שיברך אותה בביתו ולא בבית הכנסת, משום שיש בזה הפסק גדול, ועם כל זאת גם כאן מביא המשנה ברורה את העצה של החיי אדם, שבשעה שקם לאמירת הסליחות כשעדיין לילה, לא יברך על נטילת ידיים, ולאחר הסליחות ינקה את עצמו, ויברך אשר יצר יחד עם על נטילת ידיים.

ברכת 'אלוקי נשמה'

ברכת 'אלוקי נשמה' אינה פותחת בברוך כדי ברכת ההודאה, אבל בכל זאת, יש עניין להסמיך ברכה נוספת בברכת אלוקי נשמה, כדי שתהיה ברכת אלוקי נשמה ברכה הסמוכה לחברתה, ואדם ששכח לומר ברכת אלוקי נשמה לפני שמונה עשרה, יש נידון, האם יאמר אותה לאחר שמונה עשרה, משום שמאחר ובתפילת שמונה עשרה הוא בירך 'מחיה המתים', זה כבר מעין אלוקי נשמה, ויש מי שסובר, שכבר אין מקום לברך ברכת אלוקי נשמה לאחר שכבר בירך מחיה המתים, ומביא המשנה ברורה בשם השערי תשובה, שאם בברכת מחיה המתים הוא כיוון במפורש לא לפטור את אלוקי נשמה, יכול לברך אחר כך ברכת אלוקי נשמה, אף על פי שכבר התפלל שמונה עשרה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן