מהו ביאור הנוסח 'בחכמה' בברכת אשר יצר ?

י' באדר ב' תשפ"ב- סימן ו'- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה כוונת המילים 'שאם ייסתם אחד מהם'?ומהו הפלא העצום שבגוף האדם?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'הנהגת אדם בבוקר' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ו' סעיף א']  

'אשר יצר את האדם בחכמה'

בסימן זה, עוסק השולחן ערוך בפירוש ברכת 'אשר יצר', ואומר, שכאשר יצא אדם מבית הכסא, יברך, 'אשר יצר את האדם בחכמה', כיוון שהקדוש ברוך הוא ברא את האדם בחכמה נפלאה, ויש מפרשים, על שם שהגוף דומה לנוד מלא רוח, והוא מלא נקבים, ויש מפרשים 'בחכמה' שהקדוש ברך הוא קודם כל הכין את המזונות לאדם, ולאחר מכן ברא את האדם כדי שיהיו לו מזונות מיד כשהוא נברא.

'וברא בו נקבים נקבים חלולים חלולים'

'וברא בו נקבים נקבים חלולים חלולים', כלומר, נקבים רבים כגון, פה, חוטם, פי הטבעת, וגם ברא בו אברים  חלולים, כגון, לב, כרס, מעיים.

'שאם ייסתם אחד מהם'

'שאם ייסתם אחד מהם' כלומר, בנקבים יש נקב אחד שהוא הפה, שבשעה שהעובר במעי אימו, הפה סתום, ובשעה שהעובר יוצא לאוויר העולם, הפה שלו נפתח, ואם הפה של העובר היה נשאר סתום גם כאשר נולד לעולם, לא היה אפשר להתקיים אפילו שעה אחת, והאברים החלולים, אם היה נפתח אחד מהם לא היה אפשר להתקיים אפילו שעה אחת, עוד יש לפרש, שיש גבול לאדם עד היכן יכולים נקביו להיסתם ולא ימות, וכיוון שעבר את אותו גבול, אי אפשר להתקיים אפילו שעה אחת, וכיוון שבכלל הנקבים הם פי הטבעת ופי האמה, ובכלל האברים החלולים שאם יפתח אחד מהם אי אפשר להתקיים, הם כרס ומעיים, ממילא מובן שהשבח הזה הוא מעין עשיית צרכיו, ואפשר עוד, שמאחר שאם יוצא לנקביו ביותר עד שאם עבר הגבול , ימות, ממילא זה נכלל בכלל 'שאם יפתח אחד מהם', והוא מענין עשיית צרכיו ממש.

'רופא כל בשר'

'רופא חולי כל בשר', ע"ש הנקבים שברא בו, והוציא פסולת מאכלו, כי אם יתעפש המאכל בבטן, האדם ימות והוצאתו היא רפואה.

'ומפליא לעשות'

'ומפליא לעשות', מפני שהאדם דומה לנוד מלא רוח, ואם יעשה אדם בנוד נקב כחודה של מחט, הרוח יוצא, והאדם מלא נקבים ורוחו משתמרת בתוכו, הרי זה פלא, ועוד יש לפרש, על שם שבורר טוב המאכל ודוחה הפסולת, ועוד יש לפרש, שמפליא לעשות במה ששומר רוח האדם בקרבו וקושר דבר רוחני בדבר גשמי והכל הוא ע"י שהוא רופא כל בשר כי אז האדם בקו הבריאות, ונשמתו נשמרת בקרבו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן