"הפעילות הענפה של ארגון 'דרשו', ידועה ומכורת לציבור", פותח הרב חיים שיינברגר את השיחה שהוא מנהל עמנו כרכז איסוף חבילות המבחנים החודשיים של 'דרשו' מכל רחבי הארץ.
"כולם שמעו על הסיומים הגדולים, כולם מכירים את המשנה ברורה של 'דרשו', את החומש, ספרי 'דרש דוד', וכעת גם ה'שולחן ערוך' החדש שכובש בסערה את עולם התורה, תוכניות הלימוד השונות ועוד ועוד.
"אבל מה שאנשים לא יודעים זה שמאחורי מערך המבחנים העצום מסתתרת עבודה רבה, שנמשכת כל ימות החודש, ושבה עוסקים מאות אנשים.
"מהניסיון הרב שלי, למדתי לדעת את מה שראשי 'דרשו' יודעים כבר מזמן. שבכל המערך האדיר הזה, החלק הכי חשוב זה לתת לנבחנים את תחושת הביטחון, הנבחן צריך לדעת שאם הוא עושה מבחן, המבחן באמת יגיע ליעד ולא יתעכב או חלילה יאבד בדרך, ובזה אנחנו משקיעים כוחות ומשאבים רבים.
"כי אם אדם למד, התאמץ, הגיע להיבחן ובסופו של דבר המבחן שלו הלך לאיבוד לפני שהגיע לבדיקה ולעדכון ציון, האכזבה שלו גדולה. גם אם ניתן לו מלגה מלאה כפיצוי, זה לא יכהה את הכאב ואת האכזבה. הוא עבד, השקיע, שינן, חזר והתאמץ, ולבסוף הוא לא זוכה לקבל ציון. זה כאב גדול.
"ולכן החליטה הנהלת 'דרשו' להגביר את המאמצים שנעשים כדי שהמבחנים יחזרו במלואם, ושאף מבחן לא ילך לאיבוד. זכיתי להתמנות להיות זה שמנצח על המלאכה, וב"ה השגנו את היעד בחודשים האחרונים, אחרי עמל ויגיעה רבה.
"צריכים להבין", מסביר הרב שיינברגר, "שלא מדובר כאן במלמד שבוחן שלושים ילדים, לוקח את המבחנים ומחזיר להם. אנחנו מדברים על מערך עצום שמשרת עשרות אלפי נבחנים מדי חודש, ובסך הכל קרוב לאלף מוקדי בחינה הפזורים ברחבי הארץ, בכל עיר ובכל פינה, במושבים קטנים בצפון, בהתישבויות ביהודה ושומרון, באילת ובנגב.
"לא זו בלבד, אלא שרוב האחראים על מקומות המבחן עובדים בהתנדבות מלאה, כך שזה לא כזה פשוט לבוא ולדרוש מהם דרישות כאלו ואחרות.
"המערך בנוי ומבוסס, יש סדר, כל אחד יודע את התפקיד שלו. מי שעומד בראש כל הלוגיסטיקה הזאת, זה ידידי הרב יוסף קדיש פרידמן שעושה עבודת קודש במקצועיות ועם ניסיון שצבר בניהול המערך הזה במשך שנים בהצלחה מרובה.
"זה עובד כך שכל אחראי מקום מבחן משאיר את המבחנים בנקודה מסוכמת מראש והשליח בא לאסוף, אבל מה קורה כשמשהו 'התפקשש'? כשהאחראי הוציא את חבילת המבחנים והניח אותה בארון החשמל, והשליח בטעות חיפש אותה בארון של השכנים ולא מצא אותה??? השליח ממשיך בדרכו, האחראי בטוח שהחבילה כבר נאספה ולא בודק בכלל, והשכנה שרואה כמה ימים שבארון החשמל נשארה חבילה, לוקחת אותה מתישהו וזורקת לפח מתוך מחשבה שהדפים האלו הגיעו לשם בטעות… ומי עלול לספוג את הנזק ח"ו ממקרה חריג כזה? הנבחנים כמובן.. אבל זה מבחינתנו כמובן לא בא בחשבון..
"לכן בנינו תוכנה מיוחדת", מספר הרב שיינברגר, שבמסגרתה אנחנו סורקים את ה'ברקוד' של כל חבילה, כך יש לנו מידע עדכני על כל חבילה וחבילה באיזה יום ובאיזו שעה היא הגיעה אלינו בחזרה.
"כמו כן, התחלנו להפעיל מערך של חקירה ובדיקה אחרי כל חבילה, כל מה שלא מופיע ברשימת החבילות שהוחזרו בתוך שלושה ימים נכנס לרשימת הבירורים, ומתחיל מסע חיפושים אחרי החבילות שלא הגיעו, אנחנו עושים מאמצים רבים, ואכן מצליחים ב"ה להביא את כל החבילות, וכבר כמה חודשים שלא פספסנו אפילו חבילה אחת של מבחנים ב"ה – שזה הישג עצום כשמדובר בכאלו מספרים.
"לא זו בלבד, אלא שבפעם האחרונה הצלחנו להגיע למצב שכל המבחנים הגיעו, וכבר נשלחו לסריקה ובדיקה וכבר העלינו את הציונים שלהם למערכת, כל זה בתוך עשרה ימים ממועד המבחן עצמו.
"בסופו של דבר, מי שמרוויח מזה הם הנבחנים, שעכשיו הם סמוכים ובטוחים שמהבחן יגיע ליעדו בסייעתא דשמיא. אנחנו רואים שהפניות של הנבחנים פחתו בענין זה, ואפילו נעלמו לחלוטין. הנבחנים יכולים להתעדכן בתוך זמן קצר יחסית בציון שלהם, וכולם מרוצים מאוד ב"ה. אצלנו ב'דרשו', הישג כזה הוא ההישג החשוב ביותר, כי השירות המכבד והמעריך את הנבחנים, זה הדנ"א הבסיסי ביותר של הארגון".