עמוד היומי עם גישמאק: אי בחולה שיש בו סכנה מותר
חולה שיש בו סכנה שאמרו הרופאים שחייבים לחמם את החדר, ויש לו זמן כדי לבחור בכמה סוגי תנורים, והשאלה באיזה סוג תנור יבחר, מדין הקל הקל תחילה?
תשובה. א. פתיחת ברז בחדר, כשפועלת כבר הסקה מרכזית, הוא הקל ביותר, אמנם יש בו מים שמתבשלים, ומ"מ כבר נחלקו הפוסקים בדבר: דעת השו"ע (סימן שי"ח סעיף ד) שיש בלח בישול אחר בישול מדאורייתא, ודעת הרמ"א (סעיף טו) שאין בישול אחר בישול גם כשנצטנן לגמרי מדאורייתא אלא מדרבנן, ולפיכך במקום חולה שיש בו סכנה הוא העצה העדיפה ביותר.
ב. ואם אין לו הסקה מרכזית, תנור נפט הוא הקל ביותר, דיש בו רק הבערה אחת, וידליק אותה מנר דולק, ואעפ"י שיש בה ב' סוגי הבערה, הבערת הפתילה, וליבון הרשת. תנור גז דומה לתנור נפט, כמו כן מפזר חום יש בו משום בונה בלבד, ואין בו סלילים המתלהטים, וכמו כן שמיכה חשמלית שיש בו בונה, אבל לא מתלהט, כמבואר בשו"ת באר משה (ח"ו סימן כ) בקונטרס האלעקטריק. המזגן יש בו רק בונה, אך יתכן שהמשתמש בשלט עושה שתי פעולות, דהרי הוא מפעיל גם את השלט וגם את המזגן, וצ"ע.
ג. תנור עצים [קמין] שיש צורך להזינו בעצים ולהבעירם ולחתות בהם, ויש בזה הרבה פעמים הבערה, שהוא גם כן חמור, אבל שם של מלאכה אחת עליו לעומת הרדיאטור שמן שיש בו כמה מלאכות חלוקות ואיתא במנחות (דף סג ע"ב) מוטב שירבה במלאכה אחת בהרקדה ואל ירבה במלאכות הרבה.
ד. תנור חשמלי בעל [ספירלות] סלילים דיש בו: א. משום בונה. ב. משום מבעיר על גוף החימום.
ה. החמור ביותר הוא רדיאטור שמן שיש בו: א. מלאכת בונה על הפעלת החשמל. ב. מלאכת מבעיר על גוף החימום, דהוי גחלת של מתכת, ג. נדלקת נורה, ד. מבשל את השמן, אמנם לשיטת הרמ"א (הנ"ל) אין בישול אחר בישול ואפילו בלח, בכל זאת הוי מבשל מדרבנן.
(חשוקי חמד)