הרב ישראל ליוש
"וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיָּשָׁב הַיָּם לִפְנוֹת בֹּקֶר לְאֵיתָנוֹ…" (יד כז)
אימה, יראה, חיל ופלצות, רטט וזיע, אלו מקצת המילים שיתארו את רגשותיו של מרן הגאון רבי חיים מוואלז'ין זצ"ל כלפי מורו ורבו מרנא הגאון מוילנא זי"ע…
מאות השעות ששהו יחדיו לא הצליחו להקהות את יראת הכבוד שרחש רבי חיים למורו ורבו, "עדיין יראת רוממות תורתו על פני" – כותב רבי חיים בהקדמתו לביאור הגר"א על המשניות – "מדי דברי בו מרתע כל גופי, וידי נוטפין מור מקדושת תורתו הנפלאה…"
תיאור מרטיט של בנו רבי איצלה זצ"ל, מובא בספר 'אבי הישיבות', על אחת הפגישות מיני רבות של התלמיד הירא עם רבו הנורא, פגישה שרבי איצלה היה עד לה בהיותו כבן עשר…
פעם עמד אבא לנסוע אל הגר"א, אמרתי לאבא: "אף אני רוצה לנסוע אל הרבי…"
נרעש אבא ואמר בחרדה: "אף אתה רוצה לנסוע אל הרבי…?!"
נבהלתי גם אני, אולם בכל זאת עמדתי על דעתי ואמרתי: "כן, אני רוצה…"
אבא היסס בדבר, אולם לבסוף הסכים ונסענו. כשיצאנו לדרך ראיתי את פני אבא והנה החווירו ברוב אימה ופחד, ובה במדה שהעגלה התקרבה לוילנא יותר, הלכו פני אבא והחווירו יותר.
כשבאנו לוילנא כמעט שקשה היה להכירו, ושוב פנה אלי בחרדה: "אף אתה רוצה להיכנס אל הרבי..?!"
התאמצתי ואמרתי: "כן…"
כשעמדנו על יד חדרו של הגר"א, ממש נקשו ארכובותיו של אבא מאימת רבו, ופעם נוספת פנה אלי ברטט: "אף אתה רוצה להיכנס…?!"
כך נכנסנו אל חדרו של הגאון!
הגאון היה טרוד בלימודו וכלל לא שם לב שנכסנו אל החדר, חרדה אחזה באבי, הוא לא פצה את פיו ולא ניגש אל רבו, רק אחר כמה רגעים הבחין בנו הגאון…
אבא ביקש לשמוע מהגאון על הסוגיא בה הוא מהרהר, והגאון נענה: "הרי אין מאמר חז"ל שאינו רמוז בתורה, אם כן היכן רמוז בתורה דברי חז"ל על הפסוק 'וישב הים לאיתנו' שהתנה הקב"ה עם הים שיקרע לפני ישראל?
"אבא!" – ביקש הילד איצל'ה את זכות הדיבור – "אני יכול להשיב…?"
הגאון הסכים, והילד ענה: "בפרשת בראשית כתוב: 'יקוו המים אל מקום אחד ותראה היבשה', לכאו' המילים 'ותראה היבשה' מיותרות, הרי פשיטא שאחרי שיקוו המים אל מקום אחד, אזי תראה היבשה במקום שהיו המים לפני שנקוו למקום אחד? אלא על כרחך שהמילים 'ותראה היבשה' מלמדים שיום יבוא והיבשה תראה אף במקום שהמים נקוו לשם עתה, אימתי? הוי אומר בקריעת ים סוף, אז נקרע הים כפי התנאי שעשה עמו ה' בבריאתו, והיבשה נראתה על פני הים!"
מסופר שהתשובה מצאה חן בעיני הגאון ואמר על רבי איצלה: "הוא עוד יהיה דרשן גדול בישראל!"
♦♦♦
משל פלאי מביא המדרש רבה (בראשית ה א) על הפסוק 'יקוו המים אל מקום אחד', משל למלך שבנה פלטרין והושיב בתוכה אלמים, והיו משכימים ושואלים בשלומו של מלך ברמיזה ובאצבע, אמר המלך: 'אילו היו פקחים על אחת כמה וכמה!', הושיב בה המלך דיירים פקחים, עמדו והחזיקו בפלטין, אמרו: 'אין פלטין זו של מלך, שלנו היא!' אמר המלך: 'תחזור פלטין לכמו שהיתה'.
כך מתחילת בריתו של עולם לא היה קילוסו של הקב"ה עולה אלא מן המים, הדא הוא דכתיב 'מקולות מים רבים אדירים משברי ים', ומה היו אומרים?: 'אדיר במרום ה", אמר הקב"ה: 'מה אם אלו שאין להם לא פה ולא אמירה ולא דיבור, הרי הן מקלסין אותי, כשאברא אדם על אחת כמה וכמה!' עמד דור המבול ומרד בו, עמד דור אנוש ומרד בו, דור הפלגה ומרד בו, אמר הקב"ה: 'יפנו אלו ועמדו ויבואו אותם שישבו בהם מקודם, הדא הוא דכתיב 'ויהי הגשם על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה".
ביאור נפלא שמעתי מהגאון רבי יהודה קנר שליט"א, רב הגבעה הדרומית מודיעין עילית: המים לא השתנו מאז בריאתם, איש לא בנה עליהם ערים ובניינים, שדות וכרמים, הרי הם כאלמים, לא מדברים ולא מספרים דבר, המתבונן יראה בהם יד ה' והשגחה נפלאה, הם מכונסים במקומם ולא מציפים את היבשה, אינם מתייבשים ועושים רצון קונם בשקט מפליא…
היבשה, לעומתם, התפתחה בידי בני אדם, רשות נתן הקב"ה לבנות עליה ערים ובניינים, לטעת עצים ולזרוע צמחים, הרי היא משולה לפקחים המדברים, בונים ופועלים. מעתה ניתנת הבחירה ביד האדם הפיקח, המדבר לברור את דבריו. הוא יכול לומר שעל אף שהיבשה נבנתה והתפתחה בידי האדם, הכל מושגח ומונהג בידי הבורא ית', אך הוא יכול חלילה לבחור אחרת ולומר שכוחו ועוצם ידי האדם עשו את החיל הזה, ואם היבשה השתנתה מכפי שהיתה בבריאתה, הרי אין העולם מונהג ומושגח על ידי הבורא ית', כפי שאמרו הפקחים המורדים, כאשר הושיב אותם המלך בפלטין שלו.
בקריעת ים סוף, עם ישראל הגיע לפסגת האמונה… ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל הנביא… לא היו להם הרהורי כפירה ומחשבות 'כוחי ועוצם ידי', הנהגת הקב"ה בבריאה והשגחתו על כל צעד ושעל נראתה לעין כל, אז יכול היה הקב"ה להוציא את הים מידי האילמים המאמינים באמונה פשוטה ותמימה, לקרוע אותו ולהפקיד גם אותו בידי הפקחים, כי בזמן קריאת ים סוף בחרו הפקחים לנהוג כאילמים ולהאמין בתמימות שהכל מאיתו ית' והוא מנהיג את הבירה, והבריאה כולה מנוהלת על ידו יתברך.