יש דבר שחשוב לנו לדעת, כי בעת שאיש יהודי נמצא במצוקה ומקבלו באהבה זוכה על ידי כך לאור גדול וכמו דאיתא בחז"ל [תענית ח.] עני המקבל את העניות באהבה ובחיבה אין אור של גהינום שולטין בו ושכרו גדול מאוד, וגם מביא ישועה לעולם.
וכדרך שמספרים שבחור אחד מבחורי הישיבה בא אל "החפץ חיים" ושאלו בדבר איזה שידוך אם המחותן מתאים בשבילו וכו' שיבח ה"חפץ חיים" מאוד את המחותן שהוא תלמיד חכם גדול וירא שמים, בעל מידות טובות, ועני מרוד, לתמיהת הבחור מה מעלה יש בכך, פנה אליו ה"חפץ חיים" ואמר שעני ובעל יסורים הוא מקורב למלכות – מלך העולם.
והוסיף בדיבורים לומר, בני מדוע אינך מבין! אם לאדם אחד היה משפט שבו עלול הוא לקבל פסק דין מוות ח"ו ובא אליו איש המספר לו כי שר פלוני אלמוני יבוא לדבר על לב השופט לזכותו, ואח"כ הודיע לו שהמלך בכבודו ובעצמו יבוא לדבר על לב השופט הלא ישמח ויעלוץ לבו על כך, גם אתה בא אל אנשים "גדולים" שימליצו על חותנך, ואם הקב"ה כביכול ימליץ הלא תשמח, שהלא פסוק מפורש הוא כמו שכתוב: 'כִּי יַעֲמֹד לִימִין אֶבְיוֹן לְהוֹשִׁיעַ מִשֹּׁפְטֵי נַפְשׁוֹ' [תהילים קט, לא].
הרי זה לנו למוסר השכל איך על האדם להסתכל בדבר זה ובפרט בזמנינו שהעניות והדחקות מצויים מאוד בבתי בני ישראל, שצריך לחזק את עצמו מאוד (על אף שמצוה להתפלל שיוציאו לרווחה) ולהיות מרוצה בהנהגת שמו יתברך ולקבלה באהבה.
שכרו של המקבל דין שמים באהבה
ובקשר לכך שמעתי מעשה נורא שהתרחש לפני כמה שנים – יהודי אחד קרא לבניו וסיפר להם כי לפני ארבע עשרה שנים חלם בחלום הלילה שעומד הוא לפני בי"ד של מעלה, והודיעו לו כי הגיע זמנו להיפטר מהעולם. וכששאלוהו בחלומו מה דעתו על כך, השיב כי אם זהו רצון שמים, אזי הוא מקבלו באהבה. מששמעו אותו עונה כך, הודיעוהו כי מכיון שקיבל את רצון שמים באהבה, יעניקו לו עוד ארבע עשרה שנות חיים. "וכעת", סיים היהודי, "חלפו ארבע עשרה שנה ומרגיש אני כי קיצי הגיע, ולכן קראתי לכם". מסיפור נורא זה, רואים אנו עד כמה זכות הוא לאדם אם יקבל את רצונו ית' באהבה וברצון.
וכזאת שמענו מידידי הישיש הרב יוסף לעפקאוויטש הי"ו מתושבי קראקא ומניצולי השואה, שהרה"צ ר' שמעון זליחובר זצ"ל היה בעל יסורים גדול, הוא ואשתו לא היו בקו הבריאות, ולא היה לו מנוחה לא ביום ולא בלילה, ואף על פי כן זכה לאריכות ימים מופלגת. וכאשר שאלו אותו על זה, ענה ואמר יסוד נאמן על כל תהלוכות החיים, שאין צריך להבין על מה עשה ה' ככה, למה, ומדוע? ואכן כאן בעולם הזה אינם יודעים כלום על מה ולמה, ושם בעולם העליון רואים הכול באותיות גדולות, ואיני רוצה שיקראו לי להראות לי שם מהנעשה והנשמע פה… ובכן מרוצה אני בכל אלה מלכתחילה, והכול על מקומו בא בשלום. הרי לנו כי מי שלא שואל שאלות, אלא מקבל הכל באהבה וברצון, לזה ניחא ליה טפי הן בעולם הזה וכל שכן בעולם הבא.
ומי שחלק לו אלקים בבינה והריחו ביראת השם נפשו יודעת מאוד איך לקבל יסורין וגם להרוויח מהם, אין אדם שאין לו יסורין מידי פעם, וכשהם מגיעים צריכים אנו לדעת שמאת ה' היתה זאת ולקבולי בשמחה, וככה תועלתו גדולה ומעולה לעורר נפשו לדבק באלקיו. וכאשר יהודי מבין זאת ומטה אוזן למסר הזה נפתחים לפניו עולמות חדשים בעבודת השי"ת ואין גבול לגודל הרווח הזה כי התמלא ברצון חדש לקבל עוד יסורין ובזיונות.
(מתוך החוברת 'שפת חיים' אב תשפ"ג)
תיקון מקור בהפותח
במאמר שהתפרסם בהפותח כ' אב תשפ"ג, על ששיבח החפץ חיים את העניות נפלה טעות במקור בתחילת המאמר לגבי עני המקבל באהבה אין אור גיהנום שולט בו, צויין תענית ח., ואינו שם אלא בעירובין מא:,
ולשון מאמר זה מופיע בספר קב הישר פרק ט.