מֵהלכות אמירת 'משיב הרוח' ו'מוריד הטל'
* למנהג אשכנז בחו"ל אין אומרים בקיץ 'מוריד הטל', ואין מכריזים על השינוי, אלא החזן משַׁנֶה בחזרת הש"ץ של תפילת מוסף ביום הראשון של פסח, והציבור משַׁנֶה בתפילת מנחה.
* מי שאמר בקיץ 'ומוריד הגשם' – ישוב ויתפלל; אולם, אם מדובר במדינה שהיתה בה בצורת והיא זקוקה לגשם – יש אומרים שיתפלל בתורת נדבה.
* מנהג הספרדים לומר בקיץ 'מוריד הטל', וכן מנהג האשכנזים בארץ ישראל. ויש שנהגו לומר בקיץ 'משיב הרוח ומוריד הטל'.
* אמר בימות החורף "מוריד הטל" בלבד – יצא, אלא שאם טרם סיים את הברכה, ישוב ויאמר כראוי. וכן אם אמר "משיב הרוח ומוריד המטר" – יצא.
* השוכח לומר 'משיב הרוח' בחורף, ונזכר מיד לאחר המילים "ברוך אתה ה'" שבסוף הברכה, יאמר "לַמְּדֵנִי חוקיך", וישוב ויאמר מ'משיב הרוח' ואילך.
* השוכח לומר 'משיב הרוח' בחורף ונזכר לאחר שאמר "מחיה המתים" – יאמר משיב הרוח לפני ברכת 'אתה קדוש'; ולכתחילה יעשה כן ב'תוך כדי דיבור'.
דיני 'חזקה' בתפילה
* בִּתקופה בה משנים אמירה בתפילה – כגון מ'משיב הרוח' ל'מוריד הטל' – קורה פעמים רבות שאדם מסתפק אם אמר כראוי. ההלכה במקרה כזה היא, שעד שחולפים שלושים יום או תשעים תפילות – המוקדם מביניהם – ממועד השינוי, יש להניח שאמר כפי הרגלו, ולאחר מכן יֶשנה חזקה ש'הלשון הורגלה' לומר כראוי.
* המסופק אם אמר או החסיר דבר בתפילה, וילד שעמד בסמוך אליו מסַפר כי שמע שהתפלל כראוי – רשאי לסמוך על דבריו.
* לדעת השולחן ערוך ורוב הפוסקים, אם שִׁינֵן תשעים פעם ברצף: "מחיה מתים אתה רב להושיע מוריד הטל", חזקה שמכאן ואילך יאמר כראוי. ולכתחילה יש לומר מאה ואחת פעמים. ויש חולקים, ולכן לכתחילה אין להשתמש בעצה זו של אמירה תשעים פעם ברצף, כיון שאם יסתפק אם אמר כראוי, יווצר ספק אם צריך לשוב ולהתפלל.
* חכמינו ז"ל תיקנו להבדיל בתפילה במוצאי שבת ויום טוב בברכת 'אתה חונן', משום שבהּ משבחים על מתן החכמה לאדם, וההבדלה בין קודש לחול מתאפשרת רק באמצעות חכמת האדם.
מֵהלכות אמירת 'ותן טל ומטר'
* בחו"ל מתחילים לומר 'ותן טל ומטר' בליל יום השישים ל'תקופת תשרי', המקבילה בדרך כלל לסתיו, ואילו בארץ ישראל מתחילים לומר 'ותן טל ומטר' בז' בחשוָן.
* נחלקו הפוסקים בנוגע לבן ארץ ישראל הנמצא בחו"ל ולהיפך – האם יאמר 'ותן טל ומטר' בין ז' בחשון ליום השישים ל'תקופה', ודין זה משתנה גם לפי משך השהות המתוכנן.
* בברכת 'רפאנו' שבתפילת 'שמונה עשרה', ניתן להוסיף בקשה על חולים, בנוסח: "ורפא נא לפלוני בן פלונית רפואה שלֵמה בתוך שאר חולי ישראל". ויש שכתבו שאין להוסיף תפילה זו בקביעות.