יָבוֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן אֶל הַמִּשְׁתֶּה… וּמָחָר אֶעֱשֶׂה כִּדְבַר הַמֶּלֶךְ (ה, ח)
מדוע אסתר דחתה את אמירתה למחר, למשתה השני?
- ילקוט שמעוני (רמז תתרנו): "מה ראתה לומר 'מחר'? אלא שכל זרעה של עמלק למדים ליפול למחר".
- אבן עזרא: אסתר לא ראתה כל אות שחידש הקב"ה בעקבות התענית של עם ישראל, לעומת המהפך שהיה במעמדו של מרדכי, ביום השני.
- אור חדש: אסתר רצתה לבקש רק בתום שלושת ימי הצום והתפילה, משום שידעה שאין הקב"ה מניח צדיק בצער יותר משלשה ימים, והעריכה שבתום שלושה ימים תהיה סייעתא דשמיא.
- חוט של חסד: אסתר כנראה ראתה ברוח הקודש שבתוך "מעת – לעת" יתחיל המן ליפול ויקל להפילו, כפי שאמרה לו אשתו 'אִם מִזֶּרַע הַיְּהוּדִים… נָפוֹל תִּפּוֹל לְפָנָיו', ולכן דחתה ליום השני את בקשתה.
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהָמָן מַהֵר קַח אֶת הַלְּבוּשׁ וְאֶת הַסּוּס כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ וַעֲשֵׂה כֵן לְמָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי הַיּוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ (ו, י)
מדוע המלך השפיל את המן ואמר לו לעשות זאת בעצמו?
- רבי אלישע גאליקו: אחשורוש רצה לגמול עם מרדכי, ובחר בכבוד הגדול ביותר שיכול להעניק לו, באמצעות השר הבכיר ביותר בממלכתו.
- אלשיך: את אחשורוש טרדה השאלה מדוע אסתר הזמינה את המן לשני המשתאות. היה חשוב לו שאם יש מישהו שיודע שיבוא ויספר. כדי לעודד לספר ללא חשש להינזק, ביקש לפרסם זאת, והחליט שהפרסום הגדול ביותר יהיה במסע שייעשה ע"י המן.
- מלבי"ם: בשיחתו עם המן, נוכח המלך לראות שמעמדו הנכבד של המן אינו מגיע לו, אלא למרדכי, ובפרט שראה עד היכן הגיעה גאותו, שרוצה להשתמש בשרביט המלך, ובכעסו הרב אמר שימהר לכבד את מרדכי, שהכבוד מגיע לו, וראוי שייעשה ע"י המן, שלקח את גדולתו בערמה.
- מלוא העומר: אחשורוש רצה להעצים את הכבוד שהוענק למרדכי, וציוה את המן שיעשה זאת למרדכי, ובעצמו יקרא לפניו 'ככה ייעשה…'. המניע לא היה הרצון לבזות את המן, אלא רצון לגמול טוב עם מרדכי.