"חטאו משקה מלך מצרים והאופה לאדוניהם למלך מצרים" (מ, א)
בממשלה של היום יש שר ביטחון, שר חוץ, שר פנים, שר המדע והטכנולוגיה וכיוצא בזה. בממשלה של פרעה השרים היו הממונים על סיפוק צרכיו הגשמיים: שר המשקים, שר האופים, שר בית הסוהר. אלו היו השרים הגדולים של מצרים.
שני שרים החשובים אלו, שר המשקים ושר האופים, חטאו למלך. מה היה החטא? רש"י אומר: זה נמצא זבוב בכוס שהגיש לפרעה, וזה נמצא צרור, אבן קטנה, במאפה שהגיש למלך.
ראיתי באחד מהראשונים הקדמונים שכותב, ששר המשקים ושר האופים לא עבדו בעצמם בהכנת האוכל ובהגשתו למלך. הם ישבו במשרדים הממוזגים שלהם ומשם נהלו את העניינים… את המלצר הזוטר שהכניס את הכוס עם הזבוב – תלו מיד, גם את חבירו הזוטר שהכניס את הלחם עם האבן – תלו מיד. אבל פרעה לא הסתפק בזה. הוא חיפש את האחראים מלמעלה, שלא ניהלו את ענייניו בכובד הראש ובמקצועיות הדרושה, וזרק אותם לכלא.
כמה זמן הם היו שם?
הכתוב אומר: "ויהיו ימים במשמר". רש"י מפרש: שנים עשר חודש. "ויחלמו חלום שניהם", רש"י מביא בשם המדרש שכל אחד חלם את חלומו ואת פיתרון חבירו. בבוקר רואה אותם יוסף "והנם זועפים". הוא פונה אליהם ושאל: "מדוע פניכם רעים היום?".
נשאלת השאלה, איך הוא מעז לשאול שני שרים רמי דרג שאלה כזאת? התשובה: בבית הסוהר אין שרים, כולם שווים! לכולם תלבושת אחידה: בגדי אסירים. כולם עומדים למפקד, ואוכלים את אותו האוכל בכלי פלסטיק ובסכו"ם חד פעמי…
בשלמא זה ששר המשקים זועף – מובן. הוא חלם את פתרון חלומו של שר האופים, שנידון לתלייה, וחשש שגם אותו יתלו. אבל מדוע שר האופים זועף? הרי הוא חלם את פיתרון חלומו של שר המשקים, שישוב לתפקידו ולמעמדו, ואם כך מסתבר שגם אותו יחזירו, ולמה לו להיות עצבני?
ה"אור החיים" הקדוש אומר, שמזלו הגיד לו שאותו יתלו.
אולם יש פירוש נוסף: שר האופים היה טיפוס שלילי, אדם רע, רוגז וזועף. כאב לו לראות שלשני טוב… כשראה את פיתרון חלומו של שר המשקים, שהוא יוצא לחופש ושב לתפקידו – כאב לו! הוא זעף על כך ששר המשקים יוצא לחופש למרות שבהחלט, מצד ההסתברות, גם הוא יצא לחופש…
סוג כזה של טיפוסים, שלא טוב להם בנשמה גם אם יש להם את כל הטוב שבעולם, כל עוד שגם לאחר יש – לא ראויים להמשיך בתפקידם עלי אדמות. יוסף אכן פתר לו שיתלה על עץ.
(רבי מאיר צימרוט שליט"א)