מספר מגיד המישרים הרב מאיר מיכאל גרינוואלד: לפני כמה שנים הייתי בבורו-פארק, ובאתי לבית כנסת לדרוש שם. כאשר הגעתי, הם היו באמצע קדושה, ופתאום שמעתי בחור צעיר קורא לחברו: "יעקב, שמעת ש…?"
נחרדתי. באמצע קדושה מדברים?! מיד כשהסתיימה התפילה, ניגשתי אל הרב ואמרתי לו: עם לצים, שמדברים ב'קדושה', יש מה לדבר בדברי תורה ובמוסר?! עם טיפוסים כאלו אני מדבר בשפה אחרת לגמרי… אתה מאשר לי לדבר בשפה המיוחדת? אם כן, טוב. אם לא, אני הולך, יש לי מספיק מקומות לדרוש בהם.
הרב חש עלי שאני מזועזע וחרד. הוא אמר לי: "לשם כך הזמנתי אותך, כדי שתדבר כפי שתמצא לנכון, וייכנסו הדברים ללב השומעים".
פתחתי ודרשתי כך: מה הסיבה שאדם מבקש שיזכה לבן? לאחר מאה ועשרים שנה אדם זוכה שהבן יגיד עליו קדיש. הקדיש של הבן מציל את האבא מייסורי שאול ומעלה אותו למעלות גדולות בגן עדן. כתוב בקדמונים, שאם האב היה מדבר באמצע קדיש, כשהילד מתחיל להגיד קדיש – במקום שהקדיש יציל את האבא, מייסרים את האבא בייסורים עוד יותר קשים ונוראים.
על כן, יש לי עצה נחוצה בשבילכם – כאשר תכתבו צוואה, תדגישו בה שאתם דורשים שלא יגידו עליכם קדיש, ובמקום זה שילכו לאכול פיצה עם תוספות והרבה רוטב… בשביל מה לסבול יותר?! גם ככה מידת הדין חזקה מאד, ה' ישמור.
זו היתה הפתיחה של הדרשה. במהלך כל הדרשה, כשדיברתי על קדושת בית הכנסת, שרר במקום שקט מוחלט. גם לאחר מכן, בתפילות, לא נשמע אפילו הגה אחד של דיבור חולין.
פני הרב של בית הכנסת האירו משמחה. הוא הודה לי, ואחר כך אמר, ספק לי ספק לעצמו: "עכשיו אפשר לקרוא לר' לייב לבית הכנסת".
סליחה? — לא הבנתי את כוונתו, והוא התעורר משרעפיו, ואמר לי: "סמוך לבית הכנסת מתפלל יהודי זקן, איש תם וישר וירא אלוקים. כבר זמן מה שהיהודי הזה לא מגיע לבית הכנסת. שאלתי אותו לפשר הדבר. אמרתי לו: 'הן הגמרא אומרת, שמי שלא בא לבית הכנסת להתפלל, נקרא שכן רע'.
"אמר לי היהודי הזקן: 'אתה מביא לי גמרא, גם אני אביא לך גמרא, אבל לפני כן אספר לך משהו. פעם מישהו בא לעשות לי פיזיותרפיה, ואותו אחד אמר לי, שברחוב הזה אין כמעט בית שאין בו מישהו חולה ר"ל'. אחרי שאמר לי את זה, הוא ניגש לארון והוציא גמרא בבא קמא, פתח בפרק הכונס והראה לי כתוב, שאם יש דבר בעיר, היכן מחביא השטן את כליו? – בבית הכנסת! 'אם מדברים בבית הכנסת, נותנים למלאך המוות מקום שם!' – אמר היהודי הזקן. 'אני זורק את מלאך המוות מהבית שלי, ואני אבוא אליו אל בית הכנסת?!'"
סיים הרב ואמר: "עכשיו, שטיהרנו את בית מקדש מעט, סילקנו ממנו את השטן. גם אותו יהודי ישיש שוב יוכל לבוא לבית הכנסת"…
(גיליון 'דרישה וחקירה')