מדוע אסור להיכנס עם תפילין לבית הכסא שבבית ?

ד' אלול- סימן מ"ג- סעיף ה'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אסור להיכנס בלילה עם התפילין לבית הכסא?וכיצד ינהג אדם שנזכר באמצע עשיית צרכיו שתפילין בראשו? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן מ"ג סעיפים ה' –ט']  

הנצרך לנקביו והוא עטור בתפילין

אדם שעטור בתפילין והוא נצרך לנקביו, הדין הוא, שהוא יכול להיכנס לבית הכסא כאשר התפילין בידו, וצריך לחלוץ את התפילין במרחק ארבע אמות מבית הכסא, ולגלול אותם, ולהחזיק אותם ביד ימין משום שביד שמאל הוא צריך לקנח את עצמו, וכך מותר לו להיכנס אפילו לבית הכסא קבוע.

תפילין בבית הכסא בלילה

אדם שעטור בתפילין בלילה, או סמוך ללילה, והוא נצרך לנקביו, באופן כזה שלאחר שהוא יוצא מבית הכסא הוא כבר לא יחזור שוב להניח את התפילין, לא התירו לו חז"ל להיכנס לבית הכסא עם התפילין ממש, אלא צריך להניח אותם בתוך כלי ולהיכנס לבית הכסא, ואופן זה שונה מהמקרה הראשון, משום שבאופן הראשון לאחר שהוא מסיים להיפנות, הוא יחזור להניח תפילין, ולכן חז"ל לא הטריחו אותו להניח את התפילין בתוך כלי מיוחד, אלא התירו לו להיכנס עם התפילין כמו שהם לבית הכסא, אבל באופן הזה שנצרך לנקביו בלילה או סמוך ללילה, מכיוון שלאחר יציאתו מבית הכסא הוא לא יחזור להניחם, צריך להניח את התפילין בתוך כלי.

תפילין בבית הכסא שבבית

זה הכל מדובר כאשר בית הכסא בשדה, אבל כאשר בית הכסא בתוך הבית, חז"ל לא התירו לו להיכנס לשם אפילו כאשר התפילין מונחים בתוך כלי, משום שכאשר הבית הכסא בשדה, מכיוון שיש חשש שמא אם הוא יניח את התפילין מחוץ לבית הכסא הם לא ישתמרו, לכן התירו לו להכניס אותם לבית הכסא, אבל כאשר בית הכסא בבית, והבית זה מקום המשתמר, למה לו להיכנס לבית הכסא עם תפילין גם כאשר הם מונחים בתוך התיק שלהם? ולכן חז"ל לא הקלו להתיר לו להיכנס עם התפילין לבית הכסא אפילו עם כלי.

נזכר באמצע עשיית צרכיו שתפילין בראשו

אדם ששכח שהתפילין בראשו ועשה בהם צרכיו, ותוך כדי עשיית הצרכים הוא נזכר בהם, לא יפסיק באמצע עשיית צרכיו, משום שזו סכנה, אלא מניח ידו עליהם עד שיגמור עמוד ראשון, ויחלוץ את התפילין, ויחזור ויגמור את עשיית צרכיו.

נשיאת עביט של מי רגליים בשעה שתפילין בראשו

מותר לאדם שתפילין בראשו לקחת עביט של מי רגלים, כיוון שזה לא גנאי לתפילין, אבל בעל נפש יחמיר על עצמו שלא לעשות כן.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן