מתי עושים ברית מילה בשחרית של פורים ?

ז' באדר א' תשפ"ב- סימן תרצ"ג- סעיף ד'- סימן תרצ"ד- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה עושים עם הספר תורה בשעת קריאת המגילה?האם עני חייב לתת מתנות לאביונים?ומאיזה גיל נותנים מחצית השקל?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרצ"ג סעיף ד' – סימן תרצ"ד סעיף א']

קריאת התורה בשחרית בפורים

כתב השולחן ערוך, אף על פי שבפרשת 'ויבא עמלק' יש רק תשעה פסוקים, כופלים את הפסוק האחרון, כדי שיהיו עשרה פסוקים שלמים, וכתב הרמ"א, שאין המנהג לכפול את הפסוק האחרון של הפרשה, אלא קוראים תשעה פסוקים בלבד, ואף על פי שהדין הוא שצריך לקרוא עשרה פסוקים ובפרשה זו יש רק תשעה, מבאר המשנה ברורה, שכיוון שכאן נגמר העניין בפסוק התשיעי, אין בזה קפידא.

ברית מילה בפורים

לאחר קריאת התורה קוראים את המגילה, ואחר כך סדר קדושה, ומוסיף המשנה ברורה, שבין המגילה לבין סדר קדושה, צריך לברך ברכת 'הרב את ריבנו', וכשיש ברית מילה בפורים, מלים את התינוק לפני קריאת המגילה, והמקור לכך הוא מזה שכתוב 'ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון' – ששון זה המילה, ולפי הפרי חדש והגר"א, מקדימים קריאת המגילה לברית מילה, ודן הביאור הלכה מה קורה עם הספר תורה בשעת קריאת המגילה, ומביא בשם תוספות, שלא מחזירים את הספר תורה למקומו, אלא יושב אחד מהקהל את הספר תורה בידו עד שיקראו את המגילה, ומביא בשם הלבוש, שמשמע ממנו שמחזירים את הספר תורה למקומו לפני קריאת המגילה, וטעם הדבר הוא, משום שאותו אדם שאוחז את הספר תורה בידו, גם הוא חייב לכוון לצאת ידי חובת שמיעת קריאת המגילה, ואם יאחז את הספר תורה בידו, יהיה ליבו על הספר תורה, ולא יוכל לכוון.

מתנות לאביונים

חייב כל אדם לתת לפחות שתי מתנות לשני עניים, וחיוב זה הוא בין על איש ובין על אשה, ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה, דעת כמה אחרונים חייב בזה, וייתן ממה שנתנו לו, ואפשר לתת מאכל או מעות, ואפשר לקיים מצוה זו בשווה פרוטה לכל עני, וגם בסעודה שנותנים, יוצאים בזה ידי חובה, ומתנות לאביונים נותן משלו ולא ממעשר, ורק ההוספה מעבר לחיוב, יכול לתת ממעשר, ודן הביאור הלכה, האם מותר לתת מתנות לאביונים במתנה על מנת להחזיר, ובמשלוח מנות בוודאי לא מועיל לתת במתנה על מנת להחזיר, כיוון שמצוה לאכול ולשתות בפורים.

זכר למחצית השקל

יש מנהג לתת לפני פורים מחצית מהמטבע שקבוע באותו מקום, זכר למחצית השקל, ונותנים ג' חצאים, כיוון שג' פעמים כתוב בתורה 'תרומה', ונוהגים לתת אותו בליל פורים לפני תפילת מנחה, ויש בזה מנהגים שונים, יש שנהגו לתת אותו בשחרית לפני קריאת המגילה, ועכשיו נוהגים לתת אותו לפני מנחה, ובשחרית נותנים מתנות לאביונים, וחיוב זה הוא רק על מי שהוא מבן עשרים ומעלה, ויש חולקים וסוברים, שחיוב זה הוא על כל מי שהוא מבן שלש עשרה ומעלה, שהוא בכלל 'איש', וכל זה מצד הדין, אבל המנהג הוא לתת אפילו בעד בניו הקטנים, ואפילו אשה מעוברת בעד העובר שבמעיה, ומי שהתחילו לתת עבורו, לא פוסקים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן