האם מותר להשתמש בכסף שנשאר ממגבית פורים לצורך צדקה אחרת ?

ח' באדר א' תשפ"ב- סימן תרצ"ד- סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע לא יוצאים ידי חובת מתנות לאביונים בנתינתם לחזן בית הכנסת שהוא עני?האם מותר לתת מתנות לאביונים לגוי?וכיצד מקיימים מצוה זו במקום שאין בו עניים?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרצ"ד סעיפים ב' –ד']

שימוש בכסף שנשאר ממגבית פורים

כסף שנאסף כדי לחלקו לעניים לצורך סעודת פורים, והמגבית הצליחה ויש הרבה כסף בקופה, הגבאי לא יכול לומר שהעניים לא צריכים כל כך הרבה כסף בשביל סעודת פורים, ולשנות את הכסף לצדקה אחרת, אלא יקנו בכל הכסף שנאסף מאכלים לעניים לצורך סעודת פורים, ורק מה שנשאר מסעודת פורים, מותר לשנות לצדקה אחרת, וזה דווקא בגבאים, אבל העני עצמו, יכול לעשות באותו כסף מה שירצה, ואפילו שגבו הגבאים את הכסף לצורך סעודת פורים.

שינוי מעות פורים לצדקה אחרת

אדם שחשב בליבו לחלק כסף לעניים ביום פורים, אינו יכול לשנות לצדקה אחרת, כיוון שצדקה יש לה דין של הקדש, וחייב לקיים מחשבתו, והחידוש בזה הוא, שאף על פי שהוא לא רוצה לשנות ולא לתת לצדקה בכלל, אלא רק רוצה לשנות לצדקה אחרת, גם על זה יש דין שצדקה יש לה דין של הקדש, וחייב לקיים מחשבתו דווקא לאותה צדקה ממש.

נתינת מעות פורים לחזן

כסף של פורים שנאסף מהקהל, אם המנהג לתת לחזן, מותר, ואפילו אם החזן הוא עני, לא יוצאים בזה ידי חובת מתנות לאביונים, משום שזה בכלל שכירות החזן, וממילא זה נקרא 'פורע חובו במתנות לאביונים', אלא אם כן מחלקים מהם לעניים, שאז מותר.

כל הפושט יד נותנים לו

לא מדקדקים בכסף של פורים שיהיה דווקא עני גמור, אלא כל מי שפושט יד, נותנים לו, ובמקום שנהגו לתת אפילו לגוי, נותנים מפני דרכי שלום, אבל במקום שלא נהגו בדבר, אסור להנהיג את זה.

קיום מצות מתנות לאביונים במקום שאין בו עניים

מקום שאין בו עניים, ואין במי לקיים מצות מתנות לאביונים, מותר לאדם לעכב מעות פורים שלו לעצמו, ולתת אותם במקום שירצה, דהיינו, יכול לעכב את מה שכבר גבו ממנו, או שיכול לעכב לעצמו מה שהוא רגיל לתת בכל שנה לצורך עניים, ולתת במקום שירצה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן