מדוע שורפים את השמן הנותר לאחר חנוכה ?

א' בשבט תשפ"ב- סימן תרע"ז סעיף ג'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן אדם הנמצא רחוק מביתו מדליק נרות חנוכה בברכה אף על פי שמדליקים עליו בביתו?מה היא עצת המשנה ברורה בעניין זה?ומה דין השמן הנותר מעבר לשיעור זמן ההדלקה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכהבמסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו',סימן תרע"ז סעיפיםג'– ד']

הדלקת נרות חנוכה באדם הרחוק מביתו

באופן עקרוני, אדם שנמצא במקום רחוק מביתו, אם מדליקים עליו בביתו, הוא יוצא בהדלקה שהדליקו עליו בביתו, ויש שיטה הסוברת, שבכל אופן, כאשר רואה נרות חנוכה שדולקים, צריך לברך עליהם ברכת הרואה, כי הוא חייב לראות את הנרות, ולפי זה יוצא, שבמקום שלא מצויים ישראל, וממילא הוא לא רואה נרות חנוכה שהוא יכול לברך עליהם, במקרה כזה, הוא עצמו חייב להדליק ולברך על הנרות, אף על פי שמדליקים עליו בביתו, וגם אם הוא נמצא במקום שגרים בו יהודים ולכאורה הוא יכול לברך על הנרות שלהם ברכת הרואה, בכל זאת יש שנוהגים שלא לסמוך על זה, אלא ידליק בעצמו נרות, ויברך עליהם, וכתב הרמ"א, וכן נוהגים, ומבאר המשנה ברורה, שבאופן כזה שהוא בעצמו מדליק, הוא צריך לכוון שהוא לא רוצה לצאת ידי חובה במה שאשתו הדליקה עליו בבית, ואז חל עליו חיוב הדלקה בברכה במקום שבו הוא נמצא, ואף על פי שהרבה אחרונים הסכימו כדעת הרמ"א, אבל טוב יותר שיהדר לשמוע הברכות ממישהו אחר, ויענה עליהם.

המשנה ברורה נותן עצה, שמכיוון שיש צד לומר שאדם נפטר במה שאשתו הדליקה עליו בבית, ומצד שני יש מי שאומר, שהוא לא נפטר בזה אלא צריך להדליק בברכה במקום שבו הוא נמצא, לכן ידליק לפני שאשתו מדליקה, ואם היא מדליקה אחרי מעריב, ידליק הוא לפני כן, וממילא הוא לא נפטר בהדלקתה, ומדליק בברכה היכן שהוא נמצא.

שריפת השמן לאחר חנוכה

מה שנשאר מהשמן ביום הראשון, יכול להוסיף עליו ביום השני, ולהדליק ממנו ביום השני, וכן בשאר הימים, אבל הנותר מן השמן ביום השמיני, עושה לו מדורה ושורף אותו בפני עצמו, משום שהוקצה למצותו, ואסור להשתמש בו לדבר אחר, ומבאר המשנה ברורה שאין לומר שישמור את השמן לשנה הבאה, משום שאנו חוששים שמא יבוא לידי תקלה בזה לאוכלו או להדליק בו וכדומה, ואף על פי שבלולב או אתרוג והדס מותר להשתמש לאחר קיום המצוה, ומדוע בנר חנוכה אסור, בכל זאת, בנר חנוכה מחמת חביבות הנס, אדם לא מצפה מתי יכבה נרו.

שימוש בשמן הנותר לאחר ההדלקה

כאשר הניח בשמן רק כדי שיעור המצוה ונותר מאותו השמן, שמן זה הוקצה למצותו ואסור להשתמש בו לשימוש אחר, אבל מה שנותר מהשמן מעבר לזמן שיעור ההדלקה, באופן עקרוני, זה לא שמן של מצוה, כי מותר גם לכבות את הנר, שהרי קיים את המצוה, ויש פוסקים החולקים וסוברים, שגם שמן זה נאסר אם לא עשה לו תנאי מפורש שהוא לא רוצה להקצות אותו למצוה.

ביטול בשישים

אין להוסיף על השמן של נרות חנוכה שמן של חול, כדי לבטלו על ידי שיהיה בו ששים כנגד השמן של מצוה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן