מדוע מדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת בכותל הדרומי ?

ט' בטבת תשפ"ב- סימן תרע"א- סעיף ז'- אמצע הסעיף בהגה "ויש נוהגין להדליק בער"ש"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מדליקים נרות חנוכה בצד ימין של הפתח?היכן מדליקים בבית הכנסת? ומדוע מדליקים בבית הכנסת בין מנחה למעריב?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"א סעיף ז']

מיקום הדלקת נרות חנוכה בפתח

נר חנוכה צריך להניח בטפח הסמוך לפתח, וטעם הדבר מבאר המשנה ברורה, שאם יניח את נר החנוכה במרחק של יותר מטפח מהפתח, לא יהיה ניכר שבעל הבית הוא זה שהניח את הנרות, וכן, צריך להניח את הנר חנוכה בשמאל, כדי שתהיה מזוזה בימין ונר חנוכה בשמאל, ומבאר המשנה ברורה, כדי שיהיה מסובב במצוות, ואם אין מזוזה בפתח וכגון שהפתח לא חייב במזוזה או מחמת סיבה אחרת, צריך להניח את החנוכייה בצד הימני של הפתח,

ומבאר בזה המשנה ברורה שני טעמים:

א. בכל דבר של מצוה, ימין עדיף.

ב. בכך יש יותר פרסומי ניסא, כיוון שכולם פונים לצד ימין.

ולפי מה שמובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', ייתכן שיש נפקא מינה בין שני הטעמים, באופן שאדם מדליק בחלון, האם יש עניין שידליק בצד הימני של החלון, לפי הטעם הראשון, גם בחלון צריך להדליק בצד ימין, ולפי הטעם השני, בחלון לא שייך העניין הזה.

כאשר אדם מדליק נרות חנוכה בחלל הפתח, לא צריך להצמיד את הנר חנוכה לצד השמאלי של הפתח, אלא יכול להניח אותו בכל החצי השמאלי של הפתח, ומביא המשנה ברורה בשם הט"ז, שלמעשה ראוי להחמיר, ולהניח את נרות החנוכה בצד הכי שמאלי.

הדלקת נרות חנוכה בזמן הזה

בזמן הזה שמניחים את נרות החנוכה בפנים בתוך הבית, ואין היכר לבני רשות הרבים, לא צריך להדליק בפתח הסמוך לפתח, ובכל זאת, גם בזמננו שמדליקים בפנים, המנהג הוא להדליק בפנים בפתח הסמוך לפתח, ומבאר הביאור הלכה שכוונת הרמ"א לומר, שאף על פי שמעיקר הדין אין לחוש לזה כי מדליקים בפנים, בכל זאת המנהג הנכון הוא, להתנהג כמו המנהג, ולהדליק את נרות החנוכה סמוך לפתח כמו בימיהם, ואין לשנות, אלא אם כן רבים בני הבית, שאז עדיף שכל אחד ידליק במקום מיוחד, מאשר לערב את הנרות יחד, שהרי לעיל בסעיף א' כתוב ברמ"א, שיזהרו בני הבית לתת כל אחד ואחד את נרותיו במקום מיוחד, כדי שיהיה היכר כמה נרות מדליקים, ולכן עדיף להדליק במקומות שונים.

שתי אפשרויות בהדלקת נרות חנוכה

אדם שיש לו שתי אפשרויות היכן להדליק נרות חנוכה, האם להדליק סמוך לפתח ואז לא יהיה היכר לבני רשות הרבים, או שיש לו עניין לוותר על המעלה של 'סמוך לפתח' ולהדליק בחלון, ועל ידי זה יהיה היכר לבני רשות הרבים, אומר המשנה ברורה, עדיף שידליק בחלון כדי שיהיה היכר לבני רשות הרבים, ומוסיף השער הציון, שאם החלון גבוה מהקרקע של רשות הרבים למעלה מעשרים אמה, ואין היכר בלאו הכי לבני רשות הרבים, אז כמובן יותר טוב להניח בפתח.

 

 

 

הדלקת הנרות בתוך הבית

לא ידליקו את נרות החנוכה בתוך הבית במקום שמדליקים את הנרות במשך כל השנה, ואף על פי שההיכר הוא רק כלפי בני הבית, והם הרי יודעים שהדלקת הנרות היא לא כדי להשתמש לאורם אלא לצורך המצוה, ולכאורה מה הבעיה להדליק במקום שמדליקים שם את הנרות כל השנה, בכל זאת, קצת היכר צריך.

מקום הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת

בבית הכנסת מניחים את הנרות בכותל דרום, ונחלקו האם בין מזרח למערב, או בין צפון לדרום, וכתב הביאור הלכה, שלמעשה השולחן ערוך היה צריך קודם כל לבאר שמדליקים בבית הכנסת, ורק אחר כך לומר לנו באיזה צד מדליקים, ומבאר הביאור הלכה, שמכיוון שהשולחן ערוך אמר בתחילת הסעיף, שמצוה להניח את נרות חנוכה בטפח הסמוך לפתח, על זה הוא ממשיך ואומר, שבבית הכנסת עושים זכר למקדש, כשם שבבית המקדש המנורה עמדה בצד דרום, כך עושים בבית הכנסת, והמדליק בבית הכנסת עומד אחוריו לדרום ופניו לצפון, ומתחיל מימינו שהוא הנר הסמוך לארון הקודש, וביום השני מתחיל מהנר השמאלי ופונה לימינו, ומדליקים ומברכים משום פרסומי ניסא, ואף על פי שהדלקת הנרות חנוכה בבית הכנסת הוא רק מנהג ולא מעיקר הדין, בכל זאת מברכים גם על מנהג כמו שמברכים על הלל של ראש חודש שהוא רק מנהג בעלמא, אבל אדם לא יוצא ידי חובה בנרות של בית הכנסת, ואפילו השליח ציבור שהדליק אותם בבית הכנסת, בבית הוא צריך שוב לחזור ולהדליק, כי יש חיוב על כל אחד ואחד להדליק נרות חנוכה בביתו, אבל לא יחזור לומר 'שהחיינו', אלא אם כן מדליק בביתו כדי להוציא את אשתו ובני ביתו, שאז חוזר ומברך שהחיינו.

אבל בהדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת

אדם שהוא אבל, והוא מתפלל בערב חנוכה, לא ידליק את ההדלקה הראשונה בבית הכנסת, מכיוון שמברכים שהחיינו, והציבור בעת שמחה, והוא בצער, ובביתו מברך שהחיינו, ושאר ערבית של חנוכה שלא מברכים שהחיינו, יכול להדליק, ויכול להתפלל מנחה ומעריב אבל לא שחרית, משום שיש בה הלל, אבל בט"ו באב ובט"ו בשבט ובל"ג בעומר אף על פי שבימים אלו לא אומרים תחנון, יכול האבל להתפלל שחרית.

זמן ההדלקה בבית הכנסת

נוהגים להדליק בבית הכנסת בין מנחה למעריב, ומבאר המשנה ברורה, שאפילו אותם הנוהגים להדליק כל יום נרות חנוכה בצאת הכוכבים, בבית הכנסת נוהגים להדליק אחר מנחה, כיוון שאז הציבור מתקבצים, ועוד, שאם ימתינו עד אחרי מעריב, יצטרכו לעכב את הציבור שלא ילכו לביתם להדליק נרות חנוכה, ולכן בבית הכנסת מדליקים בין מנחה למעריב.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן