כיצד סדר קריאת התורה בחול המועד ?

כ' בכסלו תשפ"ב- סימן תרס"ב- סימן תרס"ג- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה החידוש בכך שמברכים על הלולב בשאר ימי החג?האם מברכים שהחיינו ביום השני של החג? ומה הדין באדם שטעה ונטל לולב בשבת?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות לולב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרס"ב סעיף א' – סימן תרס"ג סעיף א']

ברכה על הלולב בשאר ימי החג

גם ביום השני של חג הסוכות וכן בשאר ימי החג, מברך 'על נטילת לולב', והחידוש בזה הוא, שהיה עולה על דעתנו לומר, שעל מצוה דרבנן לא מברכים, ועל  זה נאמר החידוש, שגם על מצוה דרבנן שייך לומר 'וציוונו', בזה שכתוב בתורה, 'לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך'.

ברכת שהחיינו על הלולב ביום השני של החג

ביום השני לא מברכים 'שהחיינו' על הלולב, כיוון שממה נפשך יצא ידי חובה במה שבירך ביום הראשון, ואף על פי שיש צד לומר, שהיום הראשון הוא חול, והיום השני הוא היום טוב האמיתי, בכל זאת, גם כאשר הוא אמר שהחיינו ביום הראשון, אף על פי שזה יום חול, יצא ידי חובה, כיוון שזה לא גרע ממי שאומר זמן בשעת עשיית הלולב, שיצא ידי חובה, ואם חל יום הראשון בשבת שאז לא בירך שהחיינו ביום הראשון, מברך ביום השני.

טעה ונטל לולב בשבת

מובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', בשם שו"ת 'פרי הארץ', שאם אדם טעה ונטל לולב ביום הראשון שחל בשבת ובירך שהחיינו, לא יחזור לברך שהחיינו ביום השני, ומובא בשם הכף החיים לבאר, שאף על פי שלא יצא ידי חובת נטילת לולב, בכל זאת מכיוון שבירך שהחיינו, לא גרע מאדם שבירך שהחיינו בשעת עשיית הלולב.

מוציאים שני ספרים וקוראים בהם פרשיות שנקראו אתמול, ומפטיר במלכים 'ויקהלו'.

סדר קריאת התורה בחול המועד

בחול המועד מוציאים ספר תורה, וקוראים בו ארבעה עולים בקרבנות החג שבפרשת פנחס, וביום הראשון של חול המועד קורא כהן 'וביום השני', ולוי 'וביום השלישי', וישראל חוזר וקורא 'וביום השלישי', והרביעי קורא ספיקא דיומא, דהיינו, היום הראשון של חול המועד, כלומר היום השלישי בחו"ל מתחילת החג, הוא ספק, אולי הוא יום שני או אולי הוא יום שלישי, דהיינו, אולי היום טוב הראשון הוא העיקר, ונמצא שהיום הראשון של חול המועד, הוא היום השלישי, או שהיום טוב השני הוא העיקר, והיום הראשון של חול המועד הוא היום השני, ולכן קורא שניהם, 'וביום השני' 'וביום השלישי', ויש אומרים, ששני העולים הראשונים קוראים בספיקא דיומא, והשלישי קורא ביום המחרת, והרביעי חוזר וקורא ספיקא דיומא, דהיינו, מה שקראו השניים הראשונים.

בארץ ישראל שאין ספיקא דיומא קוראים בכל יום את קרבן היום בלבד, כי היום השני הוא היום הראשון של חול המועד, וכל העולים חוזרים על אותה פרשה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן