באיזה אופן לא רצוי לתלות נויי סוכה ?

כ"ב אלול תשפ"א- סימן תרל"ח- מאמצע סעיף א' הגה "וכ"ז לא מיירי"- אמצע סעיף ב' "וצריך לעשות"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר להשתמש בעצי סוכה שעדיין לא ישבו בה?ומדוע אסור להשתמש בנויי הסוכה בחג?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"ח סעיף א' בסופו – סעיף ב']

איסור השימוש בעצי סוכה בימי החג

לעיל נתבאר, שעצי סוכה אסורים כל שמונת ימי החג בין עצי דפנות ובין עצי סכך, ולומדים זאת מדרשה שנאמר, 'חג הסוכות שבעת ימים לה', כשם שחל שם שמים על החגיגה והחגיגה נאסרת, כך חל שם שמים על הסוכה, והסוכה נאסרת לעניין זה שאסור להשתמש בסוכה תשמיש אחר, דהיינו תשמיש שמבטל את אותו סכך או את אותו דופן משם של סוכה, אבל מותר לסמוך או להניח איזה שהוא דבר על הסכך או על הדפנות.

איסור השימוש בעצי סוכה הוא רק בסוכה שיישבו בה

אומר הרמ"א, כל מה שנאמר שהסוכה נאסרת, זה רק בסוכה שישב בה פעם אחת, אבל אדם שרק חשב על אותה סוכה שיישב בה בחג הסוכות אבל למעשה הוא לא ישב בה, הסוכה לא נאסרת, כיוון שהזמנה לאו מילתא היא, ומביא המשנה ברורה בשם המגן אברהם, שאפילו סוכה כזאת שלא נעשית לשם סוכה, הרי מבואר, שאין צריך לעשות את הסוכה לשם סוכה, אלא צריך לעשות אותה לשם צל, ולכן, סוכת רועים, קייצים, בורגנין, אף על פי שהם לא עשו את הסוכות שלהם לשם חג, כיוון שהם עשו את זה לשם צל, אפשר להיכנס שם ולאכול ולצאת בזה ידי חובת סוכה, ועל זה אומר המגן אברהם, שאפילו אותם סוכות שלא נעשו לשם סוכה, אלא נעשו לשם צל, כיוון שזו סוכה כשרה, אם הוא ישב בה פעם אחת, זה נאסר, וכל מה שנאמר הדין שאפילו סוכה שלא נעשית לשם חג אם הוא ישב בה פעם אחת היא נאסרה, זה רק בכזאת סוכה שהוא ישב בה פעם אחת והוא תכנן להמשיך ולשבת בה כל ימי החג, אבל אם הוא ישב בה רק פעם אחת בלבד והוא לא תכנן להמשיך לשבת בה, ודאי שהיא לא נאסרה.

אין איסור להשתמש בעצי סוכה ישנה

אדם שהייתה לו סוכה בשנה קודמת לשם חג, ודאי שהסוכה הזאת נאסרה בחג, ואם בשנה הבאה הוא לא ישב בה, הדין הוא שהיא לא נאסרת, ואף על פי שהוא ישב בה בשנה הקודמת, מכיוון שעבר החג בשנה הקודמת, בחג הנוכחי היא לא נאסרת אלא אם כן הוא יישב בה שוב לשם מצות סוכה.

שימוש בנויי סוכה

אסור להשתמש ולהנות בנוי סוכה במשך חג הסוכות ואפילו שנפלו, משום שזה ביזוי למצוה, וביום טוב ושבת, אסור לטלטל אותם, משום שהם מוקצים, ואם בשעה שתלה את הנוי סוכה אמר שהוא לא בודל מהם כל בין השמשות של שמונה ימים, הדין הוא שמותר לו להסתפק בהם מתי שירצה, שהרי הוא לא הקצה אותם, וממילא לא חלה עליהם קדושת הסוכה, ואם אמר אני מתנה עליהם לאוכלם כשייפלו, זה לא כלום, כי כל עוד שהם לא נופלים, הוא מייחד אותם לשם נויי סוכה, ואם אמר אני מתנה עליהם לאוכלם מתי שארצה, מועיל התנאי, כיוון שגם בין השמשות בכלל תנאו.

מצוה לתלות נויי סוכה

כאשר ילדים יבואו לחלל שבת, לא רצוי לתלות נויי סוכה, אבל אם אין כזה חשש, מצוה לתלות נויי סוכה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן