באיזה אופן בעל חי יכול לשמש כדופן לסוכה ?

ל' אב תשפ"א- סימן תר"ל- סעיף י"א- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אדם יכול לשמש כדופן לסוכה?ומה הדין באופן שסמך את הסוכה על כרעי המיטה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תר"ל סעיפים י"א – י"ג]

דפנות הסוכה מבעלי חיים

בעל חי יכול לשמש כדופן לסוכה, אבל צריך שלא יהיה חלל גבוה ג' טפחים בין רגליה, וצריך לקשור אותה שם כדי שלא תוכל לברוח, ומסתפק השער הציון האם הקשירה היא בתורת עצה טובה אבל בדיעבד אם היא לא ברחה הוא קיים מצות סוכה, או שאולי זה תקנת חכמים לקשור את הבהמה אף על פי שהיא לא ברחה אלא כדי שהיא לא תוכל לברוח ואז הוא יבטל מצות סוכה, וממילא לפי הצד השני אז גם אם בדיעבד אם היא לא ברחה, גם הדין הוא שהוא לא קיים את תקנת חז"ל שאמרו שדופן שהיא מבעלי חיים כשירה רק כאשר הבהמה קשורה שהיא לא יכולה לברוח, וכן צריך לדאוג שגם אם הבהמה תרבוץ או תמות, הגוף שלה עצמו יש בו חלל של עשרה טפחים, כי אם יש חשש שכאשר הבהמה תרבוץ או תמות לא יהיה בחללה גובה של י' טפחים, אז הדין הוא שהיא פסולה, משום שחוששים שמא הבהמה תיפול או תמות.

אדם המשמש כדופן

אדם יכול לעשות מחברו דופן לסוכה ואפילו ביום טוב, ומבאר המשנה ברורה, שבעלי חיים אסור להעמיד ביום טוב עצמו כדי שישמשו לדופן לסוכה, והחילוק בין בהמה לבין אדם הוא, שלגבי אדם, מכיוון שיש תנאי שאדם לא יידע שהוא עומד שם לשם מחיצה, זה לא נחשב שהוא משמש ועושה מחיצה ביום טוב עצמו, אבל בבהמה מכיוון שאין לה דעת, זה הולך אחרי המעמיד שלה, ומכיוון שהמעמיד שלה יודע שהכוונה האמיתית שלו בהעמדת הבהמה היא כדי שהיא תשמש כדופן לסוכה, אז זה נחשב כמו שהוא מעמיד מחיצה ביום טוב עצמו, ואסור, וביום חול מותר להעמיד את חברו כדופן אפילו שחברו יודע שהוא משמש כדופן שהרי מותר לעשות מחיצה בחול המועד, אבל בדופן רביעית מותר אפילו כאשר חברו יודע שהוא הועמד שם לשם מחיצה, שמכיוון שיש כבר הכשר סוכה, זה לא נחשב בניין, אלא רק תוספת עראי, אבל מחיצה שלישית אסור לעשות ביום טוב עצמו.

סוכה הנסמכת על כרעי המיטה

הסומך סוכתו על כרעי המיטה והכרעיים הם מחיצות, אם יש גובה י' טפחים בין המיטה לסכך, כשירה, ואם לאו, פסולה, ומבאר המשנה ברורה, שיש קרשים זקופים כעין דפנות הסוכה, ובאמצע אותם קרשים יש מיטה שנסמכת עליהם, והם נקראים כרעיים, והם מחיצות הסוכה, ויש חילוק, שאם הסכך נשען על גבי העמודים, אף על פי שעדיין צריך את הדפנות של המיטה כי אחרת אין לו שם דפנות, בכל זאת מודדים את הי' טפחים לא מגובה המיטה, אלא מהקרקע, מכיוון שהסכך עומד בפני עצמו, אבל אם הסכך נשען על גבי דפנות המיטה, אז מודדים את הי' טפחים מהמיטה ולמעלה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן