שאלה: האם מותר לקחת 'קלי צום' בשבת ערב ת״ב כדי שיוכל לצום בקלות?
תשובה: איתא בשו׳׳ע (ס' שכ״ח א'): מי שיש לו מיחוש בעלמא, והוא מתחזק והולך כבריא, אסור לעשות שום רפואה בשבת, ואפילו ע״י אינו יהודי, גזירה משום שחיקת סממנים. ועי' משנ"ב (ס״ק ב'), דאפילו דבר שאין בו איסור. אולם אם אוכל מאכל בריאים, כגון לשתות תה עם דבש לרפא הכאב, מותר, כמבואר בשו׳׳ע (שם סעיף ל״ז) שאפילו קשה קצת לבריאים ומוכחא מילתא שלרפואה קעביד, מותר.
ואם רוצה לקחת דבר מה רק כדי לחזק מזגו, כגון ויטמינים, אזי כיון שאין זה מאכל בריאים אסור, ואפילו אם הוא בריא. משנ׳׳ב (ס״ק ק״כ) בשם המג"א, עי' שם. ולפ״ז אסור לקחת ויטמינים (הגרש"ז אויערבך זצ״ל). אולם עי' ״אגרות משה״ או״ח ח״ג ס' נ״ד, שכוונת המשנ׳ב היא דווקא באדם חלוש שהולך לחזק מזגו, אבל בבריא גמור אין חשש, עי' שם.
ולפ״ז ב'קלי צום' שאין זה מאכל בריאים וזה בא לחזק מזגו, אסור לקחת בשבת (בעל ״שבט הלוי״ זצ״ל).
אולם אם מערבו בתוך אוכל (ועדיף לערבבו מלפני השבת), מותר לקחת, כיון שאינו ניכר, ואין זה נכלל בגזירת סממנים, וגם אין בזה משום מכין משבת לחול. ולכתחילה יש לרסקם ולערבבם מערב שבת במזון אחר או לערבב את הסירופ ״קלי צום״ במשקה, ובדיעבד אפשר לערבבו גם בשבת היות שאין זו תרופה אלא ריכוז צמחי מזון (״אגרות משה״ או״ח ח״ג תש' נ״ד, ו״קובץ מבית לוי״ חל' י״ג עמ' נ״ב, שש״כ פרק ל״ד).
(גיליון 'מים חיים')