"כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ" (טו, כו)
יש להקשות, למה אמרה התורה "כל המחלה אשר שמתי במצרים", ומה עם שאר המחלות? הלא אם אנו בעלי מדרגה, אנו ראויים לכך הקב"ה ימנע מאתנו לא רק את המחלות שהיו במצרים אלא את כל המחלות שבעולם!
ועוד קשה על הפסוק מיניה וביה: אם "כל המחלה… לא אשים עליך", למה הוסיף ואמר "אני ה' רופאך", הלא אם הקב"ה ימנע מאתנו כל מחלה, ממילא לא נזדקק כלל לרפואה?
אומר ה"חתם סופר": הקב"ה מבטיח לעם ישראל שאם ישמעו בקולו וישמרו את חוקיו ומצוותיו, גם אם יבואו לידי חולי ח"ו, מובטח להם "כי אני ה' רופאך", הקב"ה ישלח להם רפואה. אך הקב"ה מוסיף ומבטיח דבר נוסף: את 'המחלה של מצרים' לא אשים עליך.
מהי 'המחלה של המצרים'? – כבדות הלב.
הקב"ה עשה ניסים ונפלאות במצרים. פרעה ראה איך הקב"ה מביא עליהם מכות קשות, ובדרך הטבע כבר אחרי המכה הראשונה הוא היה אמור להזדעזע. המכה היתה צריכה לגרום לו להשתנות ולהסכים להוציא את בני ישראל. אך פרעה נשאר בעיקשותו וסירב להוציא את בני ישראל ממצרים. הקב"ה המשיך להכות את מצרים, הוא הביא עליהם מכה אחר מכה, אך פרעה נשאר על מקומו ולא השתנה כלל.
ממה זה נבע? מכבדות לב.
אומר הקב"ה לעם ישראל: אם תשמעו בקולי ותשמרו את מצוותי, אני אעקור ממכם את כבדות הלב. מעתה לא תשארו עוד שווי נפש ממה שיראו עיניכם. כל דבר ישפיע עליכם לטובה, יגרום לכם להשתנות ולתקן את מעשיכם.
*
בספר "אריה שאג" מספר רבי אריה שכטר זצ"ל על ההתמודדות הקשה שהיתה לו עם מחלתה של אשתו. היתה לו מחברת שלמה ובה רשימה של ששים וארבע עצות שקיבל מרופאים ואנשי מקצוע שונים כיצד לרפא את המחלה.
אמר הרב שכטר: ששים ושלוש עצות היו חסרי כל ערך, הבלים. נשארה עצה אחת שעדיין לא קבעתי את עמדתי כלפיה.
ומהי אותה עצה? ובכן, היה רופא בארצות הברית, ד"ר בראיין שמו, שהציע דיאטה מיוחדת אשר מתיימרת לרפא את המחלה הקשה. הדיאטה כללה אכילת נבטים, אגוזים, וכל מיני מאכלים משונים ומוזרים, בשעות קבועות ובמינונים שונים, הכל לפי הוראות הרופא. ומה עלות הטיפול? חמישה עשר אלף דולר!
כשאדם בצרה הוא נאחז לעתים בקש. רבי אריה שכטר היה איש מעלה וכל דבר עשה בשיקול דעת. הוא הלך אל רבו, רבי חיים גריינימן זצ"ל, ונועץ בו האם לנסוע לארצות הברית לטיפול הדיאטטי במחלת אשתו. אמר לו רבי חיים: "סע לשלום, אבל דע לך שאין בזה תרופה אמיתית למחלה".
תמה רבי אריה: "אם יודעים מראש שזה לא יועיל, לשם מה לנסוע?"
אמר לו רבי חיים: "עצם הנסיעה יכולה להועיל, כי גלות מכפרת עוון. תהיה מודע לכך כי אינך נוסע לשם ריפוי על ידי ה'דיאטה' המיוחדת שמציע הרופא, אלא עצם עזיבת הבית, טלטולי הדרך והשהייה במרחקים – בכל אלו יש מעין גלות, והדבר יכול לכפר ולהועיל".
הרב שכטר נסע לארצות הברית והגיע לקליניקה של ד"ר בראיין. הוא שלשל לרופא חמישה עשר אלף דולר, והרופא החל להרצות את דבריו. וכך אמר: "בדקנו ומצאנו שכל המחלות נובעות ממידותיו הפגומות וממזגו הרע של האדם. הכעס, הגאווה, הקנאה, השנאה, התאוה, הקמצנות – כל אלו משפיעים לרעה על בריאות הגוף וגורמים להתפרצותן של מחלות שונות, מלחץ דם ועד סרטן. כטיפול לריפוי המחלות אנו מציעים דיאטות שונות".
ואז הוא גילה את הסוד הטמון ב'תרופה' המיוחדת שהוא מציע למטופליו: "אני רוצה להיות הגון ולומר לך שהתרופה אינה מצויה בנבטים או באגוזים. זו אינה תרופת פלא. שיטת הריפוי שלנו היא לאפס את האדם ולהביא אותו לידי איזון. כיצד אנו עושים זאת? ובכן, שורש הרע של המידות הרעות הוא בכך שהאדם אינו שולט על יצריו ואינו כובש את המידות הרעות, אלא נותן להן דרור. האדם חי בלי מוסרות ומגבלות. הוא עושה מה ש'בא' לו, מתי ש'בא' לו וכמה ש'בא' לו. כש'בא' לו לכעוס – הוא כועס, כש'בא' לו לקנא – הוא מקנא. הוא אוכל כל מה שמתחשק לו, בלי שום חשבון. זה המקור לכל המחלות. מה אנו עושים? אנו מטילים עליו דיאטות משונות של אגוזים ונבטים ושאר ירקות… יש הוראות ברורות לדיאטה הזאת. קודם כל, אין אפשרות לומר: לא 'בא' לי לאכול נבטים… גם אם אתה נגעל מנבטים – אין לך ברירה, אתה חייב לאכול אותם. הכל נעשה תחת הוראות קפדניות של מינונים וזמנים קצובים ומדויקים. על ידי הדיאטה הזו אנו משיגים דבר חשוב מאד: אנו משנים את אופיו של האדם. הוא מתרגל לשלוט בעצמו ולא לתת פורקן לכל גחמותיו ומאווייו. הוא נעשה רגוע יותר, שקול ומחושב יותר, יודע מה עיקר ומה טפל. עם הזמן הגוף והנפש שלו נהיים מאוזנים, והאיזון הזה מרפא את חולאי הגוף".
אמר הרב שכטר: היה משתלם לי לנסוע לארצות הברית ולשלם חמישה עשרה אלף דולר, כדי ללמוד עד כמה המידות הרעות הן פסולות ומסוכנות לאדם, וכמה צריכים אנו לעמול כדי לשלוט עליהן ולכבוש את היצר ולהרגיל את עצמנו לנהוג בשיקול דעת ובתבונה.
(רבי גואל אלקריף שליט"א -שש באמרתך שמות)