היום נלמד: השבת ספר התורה למקומו
יום רביעי כ"א בתמוז תשע"ו
כשמחזירים את ספר התורה למקומו בחדר אחֵר בבית הכנסת - האם צריך ללוותו?
מותר ליחידים לצאת מבית הכנסת לאחר קריאת התורה לפני שהחזירו את ספר התורה לארון הקודש, ובלבד שרוב הציבור נותר בבית הכנסת, (ויש אוסרים). ובשחרית של חול, במקום שמחזירים את הספר לארון לפני אמירת 'ובא לציון' - אסור לצאת עד לאחר הקדושה של ובא לציון. ואם ספר התורה נלקח ממקום אחר, ומחזירים אותו למקומו בסיום התפילה - צריכים כל הקהל ללוותו למקומו; אולם אם מחזירים אותו לפני סיום התפילה - יש אומרים שאינם צריכים ללוותו, ויש שכתב שילווהו עד פתח בית הכנסת. [סימן קמט, סעיף א וס"ק א-ב; ביאורים ומוספים דרשו, 2 ו־4]
מתי רשאים המגביה והגולל לשוב למקומם?
כשמחזירים את ספר התורה מהבימה אל ארון הקודש - צריכים המגביה והגולל ללוותו עד ארון הקודש, ולהמתין שם עד שיכניסוהו לארון. וכשמניחים את הספר במקומו, אף שטרם סגרו את הארון, רשאים לשוב למקומם. וכן כל מי שספר התורה עובר בסמוך לו - מצוה עליו ללוותו עד ארון הקודש; וכן להיפך - בהולכת הספר מארון הקודש אל הבימה, מצוה על מי שהספר עובר בסמוך לו ללוותו עד הבימה. ויש שנוהגים שאם ספר התורה אינו עובר בסמוך להם, מקרבים עצמם מעט לכיוונו כדי לראותו. [סימן קמט, סעיף א וס"ק ז-ח; ביאורים ומוספים דרשו, 5 ו־7; וראה שם, 6]
כיצד יש לנשק את ספר התורה - בפה או דווקא באמצעות היד?
מנהג ישראל מימות עולם לנשק את ספר התורה כשעובר לפניהם, ומחנכים גם את הילדים לעשות כן. יש שנהגו לנשק בפיהם, ויש שהקפידו שלא לנשק ישירות בפה, אלא באמצעות היד; וזאת מכמה טעמים, וביניהם - משום חשש סכנה, על פי דברי הרמב"ם שאסור להניח מטבע בתוך פיו מחשש שמא יש עליה רוק יבש של חולה העשוי לגרום לאחרים לחלות, ובחפץ שמנשקים אותו קיים חשש זה ביתר שאת. ויש שכתב שצריך גם לחבק את ספר התורה ביד ימין, ויש שנהגו לחבקו בשתי ידים. [סימן קמט, סעיף א; ביאורים ומוספים דרשו, 5]