היום נעסוק בנושא: תפילה קצרה
יום חמישי כ"א באדר ב' תשע"ו
מהי התפילה הכי קצרה ומי יכול להתפלל אותה?
הנמצא במצב בו אינו יכול להתפלל את תפילת העמידה ללא הפסקה ובעמידה - אם משער שלפני סוף זמן תפילה במצב בו יוכל להתפלל כדין - ימתין עד שיהיה במצב זה; אך אם משער לא ישתנה מצבו, ואינו יכול להתפלל את תפילת העמידה כראוי אף בישיבה או תוך כדי הליכה, וכן כשנמצא במצב בו יכול להתפלל כדין, אך לא יוכל לסיים את התפילה לפני סוף הזמן, כנדרש, או חולה שקשה לו להאריך בתפילה - יתפלל תפילה קצרה בעמידה, דהיינו שיאמר את שלש הברכות הראשונות ושלש האחרונות, וביניהן יאמר את תפילת 'הביננו', הכוללת את עיקרי התוכן של כל הברכות האמצעיות. [סעיף א, ס"ק א-ד, וביה"ל ד"ה או; ביאורים ומוספים דרשו, 1-2]
התפילה שבחורף אי אפשר להתפלל?
אין להתפלל תפילת 'הביננו' בחורף, מפני שאין בה בקשת 'טל ומטר', ואף בדיעבד לא יצא ידי חובה. וכן אין להתפלל תפילה זו במוצאי שבת ויום טוב, מפני שצריך לומר בהם 'אתה חוננתנו', אך בדיעבד - יתכן שיצא ידי חובה, וכן במקרה שאם יתפלל כרגיל לא יסיים לפני עלות השחר - יתכן שעדיף להתפלל הביננו. ואם התפלל הביננו וכלל בה אתה חוננתנו או בקשת טל ומטר - יתכן שלא יצא ידי חובה. וכן בתענית ציבור, שאומרים 'עננו', ובעשרת ימי תשובה, שאומרים 'המלך המשפט', ובתשעה באב, שאומרים 'נחם' - ספק אם יכול להתפלל הביננו. [סעיף א, ס"ק ה, וביה"ל ד"ה ואינו; ביאורים ומוספים דרשו, 5-6]
האם מותר לפועלים להתפלל על חשבון שעות העבודה?
כשניתן להתפלל את תפילת העמידה כדינהּ - אסור להתפלל 'הביננו', ובדיעבד - נחלקו האחרונים אם יָצא ידי חובה. ובימינו אין להתפלל הביננו בגין טרדה המפריעה לכוונת התפילה, משום שבלאו הכי אין אנו זוכים לכוון בתפילה כראוי; וכן משום שמחשבתנו כה טרודה, עד שאם נתיר להתפלל הביננו בגין הטרדה - תשתכח מאתנו התפילה הרגילה. וכן פועל בימינו לא יתפלל הביננו אף כאשר שכרו משולם לפי שעת עבודה, כיון שכניסתו לעבודה היא על דעת שיוכל להתפלל את כל התפילות בזמניהן. אולם, לא ילך לבית הכנסת להתפלל אלא אם המעביד ניאות לכך. [סעיף ב, ס"ק א, ח ו־יב, וביה"ל ד"ה או וד"ה והאידנא]