היום נלמד: ברכת היין הפוטרת משקה אחֵר מברכה
יום שלישי ח' בניסן תשע"ז
קידשת בשבת בבוקר ואתה ורצה לשתות קפה - האם תצטרך לברך עליו?
המברך על היין 'הגפן', ושותה ממנו 'כמלוא לוגמיו' - פוטר בכך מברכה ראשונה כל משקה אחֵר המונח לפניו בשעת הברכה, ואף אם מדובר במשקה חשוב מאד. ויש אומרים שמשקה אשר בשעת הברכה היה בדעתו לשתותו, נפטר מברכה אף כשלא היה מונח לפניו. ובשתיה בדרך של 'קביעות' - פוטר היין גם משקה שלא היה לפניו ולא היה בדעתו לשתותו, ובלבד שהביאוהו לפניו בעוד שהיין לפניו, או שבטרם שסיים את שתיית היין כבר היה בדעתו לשתותו; אך לכתחילה ראוי שאף באופן זה יהיה המשקה לפניו בשעת הברכה. והרגיל לשתות משקה אחר לאחר שתיית היין - וכגון שרגיל לשתות קפה לאחר 'קידוש' בשבת בבוקר - נחשב כאילו שהיה בדעתו לשתות את המשקה האחר. [שו"ע טז, משנ"ב ע"א-עב, ושעה"צ עא; וראה משנ"ב קעד, ג, ושעה"צ ח, וביה"ל שם ס"ב ד"ה יין]
שתית מעט יין ואחר כך שתית מלוא הכוס בירה - האם תברך ברכה אחרונה?
כשם שיין פוטר את כל המשקאות מברכה ראשונה, כך פוטר אותם מברכה אחרונה, דהיינו שאם שתה יין ולאחר מכן שתה משקה אחֵר - אינו מברך עליו 'בורא נפשות', כיון שהוא נפטר בברכת 'על הגפן'. אולם, אם שתה יין בכמות שאינה מחייבת בברכה אחרונה, או בכמות שספק אם מחייבת בברכה אחרונה, כגון ששתה מעט פחות מ'רביעית' (ראה שו"ע קצ, ג) - נחלקו האחרונים: יש מהאחרונים שכתבו שיברך על המשקה האחר 'בורא נפשות'. ויש שכתבו כי (לפחות במקרה שספק אם התחייב בברכה אחרונה על היין) יתכן שהמשקה האחר אינו חייב כלל בברכה אחרונה, מחמת שנטפל ליין, וספק ברכות להקל, ועל כן אין לברך עליו 'בורא נפשות'. [שו"ע טז, משנ"ב עב, ושעה"צ ע; ביאורים ומוספים דרשו, 69]
האם ראוי לשתות יין מיד לאחר שתיית משקה אחר?
בשתיה אקראית של יין, אין היין פוטר משקה אחֵר מברכה אחרונה - כפי האמור - אלא באופן שפטר אותו גם מברכה ראשונה, שאז נטפל המשקה אל היין; אבל באופן שלא פטרוֹ מברכה ראשונה - כגון שהסיח דעתו משתיית היי, כך שהתחייב בברכה ראשונה על המשקה האחר, או ששתה את היין רק לאחר המשקה האחר - גם מברכה אחרונה אינו פוטרוֹ. ונחלקו הפוסקים אם כך הדין גם בשתיית יין בדרך של 'קביעות' (לדעה זו). ויש אומרים שהיין פוטר משקה אחֵר מברכה אחרונה בכל מקרה, דהיינו אף כאשר לא פטרוֹ מברכה ראשונה, ואף בשתיה אקראית. ויש שהורה שלפיכך אם שתה משקה כלשהו וחפץ לשתות גם יין, יברך תחילה 'בורא נפשות' על המשקה, או יפטרנו בברכת 'בורא נפשות' על מאכל אחר. [משנ"ב עג ושעה"צ עב; ביאורים ומוספים דרשו, 68 ו־72]