יום חמישי ט' באלול תשע"ז
מהו ההיתר של 'גרופה וקטומה' באיסור 'שהייה'?
כפי שלמדנו, אסור להשהות בשבת על האש סיר ובו תבשיל, מחשש שיעשו בשבת מלאכה כדי להאיץ את הבישול. בבישול על גבי עצים שהפכו לגחלים, כבעבר, היה החשש שמא יחתה בגחלים כדי להגביר את האש, ולכן התירו חכמינו ז"ל את איסור ה'שהייה' בכירה 'גרופה וקטומה', כלומר, כאשר גרפו את הגחלים והוציאום מהכירה, או שכיסו את כל הגחלים באפר. וטעם ההיתר – משום שעל ידי פעולות אלו שאדם פועל באש וממעט את חוּמה, הריהו מסיח את דעתו מלהתעסק בה ולהגבירה, ושוב אין חשש שיחתה בגחלים. [שו"ע רנג, א, ומשנ"ב יב-יד]
האם צריך לכסות את כפתורי ההצתה בכיריים לפני שבת?
כאמור, איסור 'שהייה' הוא בשל החשש שיעשו מלאכה בָּאֵשׁ להאצת הבישול, והתירוהו כאשר נעשות פעולות שיש בהן מיעוט חוֹם האש והיסח הדעת ממנה. בהתאם לכך, בימינו, בכירי גז, החשש לעשיית מלאכה הוא הגדלת הלהבה כדי להאיץ את הבישול; ומותר להשהות עליהן תבשיל כאשר מכסים את הלהבה, ונחלקו הפוסקים האם נדרש גם לכסות, לנעול או להסיר, את כפתורי ההצתה. ומאידך, כיסוי הכפתורים בלבד, נעילתם, או הסרתם, ללא כיסוי האש – אינו מתיר את איסור השהייה. [ביאורים ומוספים דרשו רנג, 25]
באיזה אופן ניתן להניח תבשילים לשבת על גבי 'פלטה חשמלית'?
פלטה חשמלית – יש אומרים שיש בה איסור 'שהייה', אף כשלא ניתן לבשל עליה; ויש אומרים שאף לדעה זו, אם מכסה את הפלטה בנייר כסף עבה, מותר להשהות עליה תבשיל. ויש אומרים שדי בכיסוי נייר כסף דק שאין רגילים לכסות בו את הפלטה. ויש אומרים שבפלטה שלא ניתן לבשל עליה, ויש בה דרגת חום אחת בלבד – אין איסור שהייה, ויש אומרים שאף בפלטה שיש בה כמה דרגות חום, אם משהה בדרגת החום הגבוהה ביותר, אין איסור שהייה. [ביאורים ומוספים דרשו רנג, 29]