יום ראשון י"ט בשבט תשע"ח
מדוע ניתן לעשות הבדלה עד ליום שלישי בלבד?
עיקר מצוַת הבדלה היא במוצאי שבת, ולכן אסור לאחֵר את ההבדלה ליום ראשון. ומי שלא הבדיל במוצאי שבת, בין בשוגג ובין במזיד, יכול להבדיל עד לסוף יום שלישי, כיון ששלושת הימים הראשונים של השבוע 'שייכים' לשבת שלפניהם, וממילא קדושת השבת עדיין קיימת, וניתן להבדיל בין קודש לחול. וכיון שיש באפשרותו להבדיל, אסור לאכול בטרם יבדיל (ראה שו"ע רצו, ג).
אולם, מיום רביעי ואילך אסור להבדיל, כיון שימים אלו שייכים לשבת הבאה, וקדושת השבת הקודמת חלפה, ולא ניתן עוד להבדיל בינה לבין החול.
האם ניתן לעשות הבדלה ביום ראשון לאחר ארוחת בוקר?
כאמור, מי שלא הבדיל במוצאי שבת, רשאי להבדיל עד ליום שלישי. ויש אומרים שניתן להבדיל רק עד לסוף יום ראשון, כיון שהיום הולך אחר הלילה של מוצאי שבת, אך לא מעבר לכך.
ויש אומרים עוד, שאם אכל מיום ראשון ואילך ללא הבדלה, אינו רשאי להבדיל לאחר מכן; וזאת בניגוד לליל מוצאי שבת, שבו חובה להבדיל אף אם אכל לפני הבדלה.
והרמ"א פוסק כדעה הראשונה, שניתן להבדיל עד ליום שלישי, ואף אם אכל. ולכל הדעות, יש להסמיך את ההבדלה לשבת ככל האפשר, משום שזריזים מקדימים למצוות.
האם ניתן לברך על הבשׂמים בהבדלה הנעשית ביום שני?
כל האמור לעיל בענין הבדלה מיום ראשון ואילך, הוא בנוגע לברכת הגפן וברכת 'המבדיל בין קודש לחול' בלבד; אבל ברכת 'מאורי האש', לא ניתן לאומרה אלא במוצאי שבת בלבד, כיון שהטעם שהנהיגו לאומרה בהבדלה הוא משום שהאש נבראה במוצאי שבת, ואין לה שייכות לימים האחרים.
וכן הבשׂמים – הנהיגו להריחם דווקא במוצאי שבת, כדי 'להשיב את הנפש' הדואבת על צאת השבת; והגם שמותר לאדם לברך עליהם בכל עת שיחפוץ להריחם, אסור לברך עליהם בתוך סדר ההבדלה מיום ראשון ואילך, כיון שהיא מהווה הפסק בין ברכת היין לשתייתו.
תודה
תדה רבה!