יום חמישי כ"ה באייר תשע"ח
אדם יָשֵׁן – האם חל עליו הכלל 'חי נושא את עצמו'?
המוציא אדם בשבת מרשות היחיד לרשות הרבים, או מטלטל אדם ארבע אמות ברשות הרבים – אינו עובר על איסור תורה של מלאכת 'הוצאה', משום ש'חי נושא את עצמו', כלומר, שאדם חי מסייע כביכול לנשיאתו ומקל את כובדו בשעה שנושאים אותו, ולכן הוצאתו אינה כפעולה רגילה של הוצאה, בה אין החפץ הנישא מסייע לנשיאתו. אולם, הדבר אסור מדרבנן.
ונחלקו תנאים אם כלל זה של חי נושא את עצמו נאמר גם לגבי בעלי חיים, ולהלכה – לא נאמר כלל זה לגביהם, ויש בהם איסור תורה של הוצאה. כמו כן, חולה, או אדם כפוּת, וכן תינוק שאינו יכול ללכת כלל – לא נאמר לגביהם הכלל של 'חי נושא את עצמו', והמוציאם לרשות הרבים עבור על איסור תורה של הוצאה. ואדם ישן – יש שהסתפק אם דינו כעֵר, אך המתנמנם ודאי דינו כעֵר.
[שו"ע שח, מא, ומשנ"ב קנ, קנג ו־קנד, ושעה"צ קכד; ביאורים ומוספים דרשו, 155]
באיזה אופן מותר להוליך פעוט ברשות הרבים בשבת?
כאמוּר, תינוק שאינו יכול ללכת, אסור מדאורייתא לנושאו ברשות הרבים. ופעוט היכול לדדות, דהיינו שכאשר מוליכים אותו הוא נשען על המוליכו, אך מותיר תמיד רגל אחת על הקרקע – נחלקו הפוסקים אם יש איסור תורה בהוצאתו לרשות הרבים, אך לכל הדעות, אסור הדבר מדרבנן.
והולכת הפעוט ברשות הרבים באופן שאינו מדדה מעצמו, אלא גורר את רגליו על הקרקע, אף היא אסורה, אם מדאורייתא ואם מדרבנן, לפי השיטות השונות, בין אם הוא יכול לדדות מעצמו ובין אם אינו יכול. והאמוּר הוא ברשות הרבים דאורייתא; וברשות הרבים דרבנן - יש אוסרים, ויש המתירים זאת בפעוט היכול לדדות מעצמו.
ואף לדעת המתירים, אין זאת אלא כאשר הפעוט אכן גורר את רגליו על הקרקע, אך אם רגליו רק נוגעות בקרקע, ואינו הולך כלל – אסור הדבר לכל הדעות אף ברשות הרבים דרבנן.
[שו"ע שח, מא, משנ"ב קנד, וביה"ל ד"ה שלא; ביאורים ומוספים דרשו, 156]
האם מותר לשחק בכדור בשבת? ואם כן – היכן?
לדעת השולחן ערוך, פיסת עץ או אבן שהילדים משתמשים בה ככדור למשחק – אסור לשחק בהן בשבת, משום שאין עליהן שֵׁם 'כלי' והן מוקצה. ולדעת הרמ"א מותר לשחק בהן, ויתכן שטעם ההיתר הוא משום שעצם הדבר שרגילים לשחק בו, הריהו כהכנת החפץ לשימוש של היתר, המתירה את טלטולו (ראה שו"ע לעיל, כב).
והכדורים שבזמננו, המיוצרים בבית החרושת לשם משחק – יש אומרים שאף לדעת השולחן ערוך אינם מוקצה, משום שהם מיוצרים מלכתחילה למטרה זו ושֵׁם כלי עליהם, ויש חולקים.
ומשחק בכדור באופן של גלגולו על פני הקרקע – אסור לכל הדעות, מחשש שמא יבואו המשחקים ליישר את פני הקרקע לצורך המשחק. ואין להתיר לילדים לשחק באופן זה אף בחצר מרוצפת, מחשש שמא ישחקו בחצר שאינה מרוצפת.
[שו"ע שח, מה, ומשנ"ב קנז-קנח; ביאורים ומוספים דרשו, 163-164]