האם מותר לגלח את שער השפם בחול המועד ?

י' כסלו תשפ"א -סימן תקל"א- סעיף ז'- סימן תקל"ב
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין לעניין סירוק השער בחול המועד? האם מותר לגזוז ציפורניים בחול המועד? ומדוע אסור לקחת תרופה ביום טוב? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקל"א סעיף ח' עד סוף סימן תקל"ב]

הסרת שער השפם בחול המועד

אף על פי שאסור להסתפר ולהתגלח בחול המועד משום גזירה, שחששו חז"ל שאם יהיה מותר להסתפר בחול המועד, אדם ידחה את התספורת שלו לרגל, ונמצא שהוא נכנס לחג כשהוא מנוול, זה הכל, בתספורת ממש, אבל מותר לאדם לגלח את השער שבשפתיו בחול המועד, בין במספריים ובין בתער, ומבאר השער הציון, שעל ידי גידול השפה, אדם לא נחשב למנוול, ולכן, גם אם הוא ייכנס לרגל לפני שהוא סידר את שפמו, אין בזה משום ביזיון לחג, ומביא הביאור הלכה, שמותר לגלח את השער שעל גבי מכה שבידו, ויש נידון בביאור הלכה, האם מותר לגלח את השער שבראשו מחמת המכה שיש לו שם.

סירוק השער בחול המועד

מותר לחפוף ולסרק את הראש בחול המועד, ואפילו שבפעולה כזאת אדם מסיר את השער, אין בזה משום גילוח, וכן כל רחיצה מותרת בחול המועד.

גזיזת ציפורניים בחול המועד

מותר לגזוז ציפורניים בחול המועד בין של היד ובין של הרגל, ומבאר הביאור הלכה, שאפילו ציפורניים של הרגל שזה לא מאוס כל כך אם הם יגדלו, בכל זאת מותר ואפילו במספריים, וכל שכן שמותר בסכין או ביד או בשיניים, אבל יש מחמירים שלא לגזוז ציפורניים בחול המועד בין בסכין ובין במספריים, אלא אם כן יש בזה צורך של מצות טבילה, שאז מותר לאשה לגזוז אותם כמו בימות החול בעצמה ולא צריך לעשות זאת על ידי נכרית, ומבאר המשנה ברורה, שהשיטה שמחמירה סוברת, שגם בגזיזת הציפורניים שייך הטעם שמא ייכנס לרגל כשהוא מנוול, אבל גם לשיטתם, כל אלו המותרים לגלח וכמבואר לעיל בסימן תקל"א, דהיינו, היוצא מבית האסורים, ומבית השבייה, ומנודה שהתירו לו, הם מותרים גם לגזוז את ציפורניהם בחול המועד וכפי שהם מותרים להסתפר, והחידוש בזה הוא, שאף על פי שלכאורה היה באפשרותו לגזוז את ציפורניו בבית האסורים, בכל זאת מכיוון שהוא היה בצער, אין דעתו לגזוז את ציפורניו, ולכן כאשר הוא משתחרר, מותר לו לגזוז את ציפורניו גם לפי הדעה המחמירה.

אדם שגזז ציפורניים בערב יום טוב, מותר לו לגזוז שוב בחול המועד, משום שיש מתירים לאדם שגילח בערב יום טוב, שיגלח גם בחול המועד, ואף על פי ששיטתנו היא, שגם מי שגילח בערב יום טוב, שלכאורה לגביו לא שייך לא החשש שמא ייכנס לחג כשהוא מנוול, בכל זאת חז"ל אסרו עליו לגלח במועד, אבל לגבי נטילת ציפורניים שגם ככה יש הרבה דעות להקל בזה, אין להחמיר אם הוא גזז את ציפורניו לפני החג.

רפואה בחול המועד

כל רפואה מותרת בחול המועד, ומבאר המשנה ברורה, שמותר לעשות אפילו מלאכה גמורה לצורך זה, ואפילו לחולה שאין בו סכנה, אבל ביום טוב אסור אפילו לקחת תרופה, גזירה משום שחיקת סממנים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן