יום שלישי ו' תשרי תשע"ח
האם מותר 'להטמין' תבשיל צונן על גבי סיר חם בשבת?
מותר להניח בערב שבת סיר שבו תבשיל צונן על גבי סיר שבו תבשיל חם – אשר אינו מונח על הכיריים – ולכסותו במגבת וכדומה, ואין זה נחשב ל'הטמנה' בדבר המוסיף חוֹם. אבל בשבת אסור לעשות כן, ואף אם התבשיל הצונן אינו עלול להגיע לחוֹם שהיד סולדת בו. והגם שמותר להטמין תבשיל צונן בשבת בדבר שאינו מוסיף חוֹם, אין זאת אלא כשהמטרה היא להפיג את צינתו, אך לחממו אסור; ואכן, אם כוונתו רק להפיג את צינת המאכל, ולא לחממו – יתכן שבמקום הצורך ניתן להקל ולהטמינו אף באופן שמתחמם; ויש אומרים שלדעה זו אין הדבר תלוי בכוונתו, ואסור בכל אופן. ויש מתירים באופן שאינו עלול להגיע לחוֹם שהיד סולדת בו, אף כשכוונתו לחממו. [ביאורים ומוספים דרשו, 1 ו־8]
באיזה אופן ניתן לחמם בקבוק עם נוזל צונן על ידי הכנסתו למים חמים?
בדומה לאמור, מים חמים שאינם מונחים על הכיריים, או על פלטה חשמלית, ולא במיחם המחובר לחשמל – יש אוסרים 'להטמין' בהם בקבוק עם משקה צונן, גם כשהמשקה אינו עלול להגיע לחוֹם שהיד סולדת בו; ויש מתירים, משום שלדעתם הרי זו הטמנת צונן המותרת בשבת. ויש המתירים אף להכניס מים חמים למים חמים אלו, כיון שלדעתם הטמנה בתוך מים חמים שאינם עומדים על הכיריים אינה כלולה באיסור הטמנה. ברם, אם המשקה הצונן עלול להגיע לחוֹם שהיד סולדת בו, אסור לכל הדעות להכניסו למים החמים, ואף ללא הטמנה מלאה, מחשש שישכח להוציאו לפני שיתחמם. והכנסת חלק מהבקבוק, מותרת לדעת המתירים 'הטמנה במקצת' (ראה תקציר לאתמול). [ביאורים ומוספים דרשו, 6]
האם יש איסור 'הטמנה' בהכנסת אוכל עטוף בשקית לסיר ה'חַמִּין'?
הנחת מאכל עטוף בשקית אטומה בתוך מרק או חמין – יש אומרים שאינה נחשבת להטמנה, ומותרת כאשר אין חשש לאיסור בישול; יש אומרים שנחשבת כהטמנה, (אלא אם כן זו צורת הבישול של המאכל, כגון 'קישקע' שצורת בישולו היא בהטמנתו בתוך תבשיל); יש אומרים שאם המאכל מקבל טעם מהתבשיל שבסיר, אין זה נחשב להטמנה, ואם אינו מקבל טעם מהתבשיל – הרי זו הטמנה; ויש אומרים שיתכן שהנחת המאכל העטוף בסיר נחשבת כהטמנה, אך אם עטיפת המאכל נועדה רק למנוע התפזרות המאכל בתוך התבשיל, וכיוצא בזה, אין זו הטמנה. והנחת המאכל על החמין מלמעלה – מותרת לדעת המתירים 'הטמנה במקצת' (ראה תקציר לאתמול). [ביאורים ומוספים דרשו רנח, 6]