יום שני ד' באב תשע"ח
האם יש איסור בישול ב'קֶטְשׁוֹפְּ'?
תבשיל נוזלי, כגון מים שחוממוּ באש – כאשר הוא מתקרר, בטֵל ממנו 'שֵׁם' מבושל, כיון שעיקר פעולת הבישול בנוזל היא חימומו; ולכן אסור מדאורייתא לחממו, ואף אם החימום מאַדֵּהוּ ובעליו אינם חפצים בכך. וכתבו אחרונים, כי למרות שיש נוזלים שפעולת הבישול קיימת בהם אף לאחר שהתקררו, וכגון רוטב וכדומה – לא חילקו בין נוזל לנוזל, ואסור לחמם כל נוזל שהוא שהתקרר.
אולם, נוזל כדוגמת 'קֶטְשׁוֹפְּ' – נחלקו הפוסקים אם דינו כנוזל, או כמוצק (ראה דינו להלן): יש אומרים שכיון שבפועל הוא נוזלי, דינו כנוזל; ויש אומרים שדינו כמוצק, משום שחימום נוזל כזה אין בו כל תועלת, והקטשופ כבר בא לתכליתו בבישולו הראשון בעת ייצורו, ובניגוד למים ולתבשילים אחרים, הוא אינו מאבד מערכו כמבושל בהתקררו.
[שו"ע שיח, ד, משנ"ב כג, כה ו־כט; ביאורים ומוספים דרשו, 41-42; וראה ביאורים ומוספים דרשו, 106]
האם מותר להרתיח מים 'חמימים' בשבת?
בהמשך לאמוּר: מה מוגדר כתבשיל שהתקרר? לדעת השולחן ערוך, אף אם התבשיל עדיין חם מעט, אלא שכבר 'אין היד סולדת בו' (= אין היד נרתעת לאחוריה במגעהּ בו); או שהעבירוהו מ'כלי ראשון' שבו התבשל, ל'כלי שני', אף אם עדיין היד סולדת בו. אולם, תבשיל המונח בכלי ראשון, ועדיין היד סולדת בו, אף שאינו רותח – אין בו איסור בישול, ומותר להוסיף ולחממו, (ראה להלן כיצד).
ולדעת הרמ"א – רק תבשיל קר לחלוטין מוגדר כתבשיל שהתקרר. ויש מהראשונים שסוברים שאף תבשיל נוזלי קר לחלוטין אין בו איסור בישול, משום שנוזל שהתחמם פעם אחת, שונה בתכונתו מנוזל שלא התחמם כלל, ונמצא שפעולת הבישול עדיין קיימת, אך אין הלכה כדבריהם. ועירוב תבשיל נוזלי קר בתבשיל רותח הנמצא בכלי שני – מותר לכל הדעות; ויש שכתב כי לדעת השולחן ערוך, רצוי להחמיר.
[שו"ע שיח, ד, משנ"ב כג-כד, שעה"צ לה, וביה"ל ד"ה יש, וד"ה אם; ביאורים ומוספים דרשו, 39 ו־41]
כיצד ניתן לחמם מאכלים קרים בשבת?
מאכל מוצק שהפרידוהו לחלוטין מהמים או מהרוטב שהתבשל בהם – אף כשמתקרר נחשב כמבושל, משום שפעולת הבישול ותועלתה נותרות בו גם במצב צונן; ולכן מותר לחממו בשבת.
ואם יש עליו לחלוחית הבאה מגופו, ולא ממֵּי הבישול – מותר לחממו; אך אם היא הלחלוחית היא במידה של 'טופח על מנת להטפיח' (= שהיד הנוגעת בה מתלחלחת במידה כזו שתלחלח מקום אחר במגעהּ), נחלקו הפוסקים אם נדון כתבשיל מוצק, או כנוזלי (ראה דינו לעיל). ואם על ידי החימום תצא מהמאכל לחלוחיתו הטבעית, כגון שומן מהבשר, מותר לחממו.
וכל מאכל או משקה שאין איסור בישול בחימומו, ניתן לחממו על ידי הנחתו ב'כלי ראשון' שהוסר מהאש, או על ידי הנחתו בסמוך לכיריים, וכיוצא בזה. אבל להניחו על גבי האש – אסור מדרבנן, משום שנראה כמבשל.
[שו"ע שיח, ד, משנ"ב לב-לג, וביה"ל ד"ה יש; ביאורים ומוספים דרשו, 41-42; וראה שעה"צ מו]