יום שלישי ט"ז באייר תשע"ח
באיזו צורה ניתן להסיר בגד ממתקן לייבוש כביסה בשבת?
אטבי כביסה (עבור מי שמשתמש בהם רק לתליית כביסה) – נחשבים ככלי שמלאכתו לאיסור, כיון שתליית כביסה היא פעולה האסורה בשבת מדרבנן (ראה שו"ע שא, מה).
לפיכך, מי שהותיר בגד תלוי על גבי המתקן לייבוש כביסה, ונזקק לו בשבת – אם ניתן להסירו ממקומו ללא טלטול האטב, יעשה כן; אך אם לא ניתן להסירו ללא טלטול האטב, או שאם יסיר את הבגד ללא טלטול האטב עצמו יישבר האטב – רשאי לטלטל את האטב כדין כלי שמלאכתו לאיסור, שמותר לטלטלו לצורך שימוש במקומו.
[ביאורים ומוספים דרשו שח, 83]
האם מותר להוציא בשבת קוץ שנתחב בעור גם כשיֵצא דם?
מותר להוציא בשבת קוץ שנתחב בעור, ואף אם לא ניתן להוציאו אלא בצורה שתגרום ליציאת דם. אולם, אם ניתן להוציאו ללא הוצאת דם, או לפחות באופן שלא יגרום בוודאות להוצאת דם – יש להוציאו באופנים אלו.
כמו כן, מורסה המצערת את האדם, מותר לנוקבה בשבת על מנת שהמוגלה תצא, למרות שמעורב בה דם שיצא יחד עמהּ. ויש אומרים שמותר לנוקבה דווקא ביד, ולא באמצעות כלי.
ומותר לטלטל 'פינצטה' לצורך הוצאת הקוץ, או מחט לצורך ניקוב המורסה, כדין 'כלי שמלאכתו לאיסור', שמותר לטלטלו לצורך שימוש בגופו.
[משנ"ב שח, מו, וביה"ל ד"ה הקוץ; ביאורים ומוספים דרשו, 67 ו־73]
האם מותר להסיר עטיפה מהסוכריה זמן רב לפני אכילתה?
הפרדת תערובת של אוכל ופסולת, אסורה בשבת משום איסור 'בורר', אולם, קילוף פירות בשעת אכילה אינו נחשב כמעשה ברירה, אלא כ'דרך אכילה'. ובדומה לכך, סוכריה שעטיפתה דבוקה בה, מותר להסיר ממנה את העטיפה כשחפץ לאכול את הסוכריה.
אולם, סוכריה שעטיפתה אינה דבוקה בה, כמצוי ברוב הסוכריות – מותר להסיר ממנה את עטיפתה אף שלא בשעת האכילה, כיון שבאופן זה אין הסוכריה והעטיפה נדונים כתערובת של אוכל ופסולת, אלא כאוכל המונח בכלי, וממילא אין הפרדתן נחשבת כברירה.
[ביאורים ומוספים דרשו שח, 80]