יום ראשון י' באדר תשע"ח
האם מותר ללבוש בשבת כמה זוגות גרביים?
מותר לאדם לצאת בשבת לרשות הרבים כשהוא לבוש בבגדים זהים זה על גב זה, כגון כמה חולצות, או כמה חליפות. היתר זה אמוּר בין אם עושה כן מפני הקור, ובין אם עושה כן כדי להעביר בגדים ממקום למקום, ואף אם אם מעביר את הבגדים עבור חבירו, כך שלו עצמו אין כל הנאה ותועלת בלבישתם.
וכן מותר ללבוש מספר זוגות גרביים זה על גב זה. וכן מותר לחבוש כיפה תחת הכובע, משום שזו דרך לבישה המקובלת בימות החול. אולם, כשקיים חשש שהכובע יעוף ברוח מעל ראשו – יש אומרים שאסור לחבוש כיפה תחתיו, כיון שאם ראשו יהיה מכוסה בשעת נפילת הכובע מראשו, עלול הוא לטעות ולטלטל את הכובע ארבע אמות.
[שו"ע שא, לו, משנ"ב קלב, קלו ו־קלז; ביאורים ומוספים דרשו, 92]
מעיל שבו חגורה – האם חובה לחגור את החגורה ברשות הרבים?
כאמוּר, מותר ללבוש בשבת ברשות הרבים כמה בגדים זהים זה על גב זה. אולם, לענין חגורות נחלקו הפוסקים: לדעת השולחן ערוך, מותר לחגור שתי חגורות זו על גב זו; ולדעת הרמ"א – אסור, כיון שבניגוד לבגדים, אותם לובש האדם לפעמים זה על גב זה כדי להגן מהקור, בחגורות – בדרך כלל – אין תועלת בלבישת חגורה נוספת.
אולם, אם לובש מספר בגדים, מותר לכל הדעות לחגור כל אחד מהם בחגורה נפרדת. וחגורה התפורה למעיל, מותר לצאת עמה לרשות הרבים אף כשאינו חגור בה, כיון שהיא טפֵלה לבגד; והוא הדין בחגורה המושחלת בלולאות ואינה תפורה לבגד, ובתנאי שאין חשש שתפול.
[שו"ע שא, לו, ומשנ"ב קלג-קלה; ביאורים ומוספים דרשו, 91]
באיזה אופן מותר לעטות כפפות ברשות הרבים?
כפפות נחשבות כבגד, ומעיקר הדין מותר לעטותן בשבת ברשות הרבים; אך יש אוסרים, מחשש שיסיר את הכפפות ברשות הרבים, ויטעה ויטלטלן ארבע אמות. וכיון שמצוי מאד שאדם מסיר את הכפפות ברשות הרבים, ראוי להחמיר.
ואם הכפפות מחוברות לשרוולים, בתפירה, בקשירה, או באמצעות קרסים – מותר לעטותן לכל הדעות; ויש להזהר שלא ללכת ברשות הרבים כאשר הכפפות אינן על הידיים אלא תלויות על השרוולים, כיון שלדעת רוב הפוסקים נחשבת הדבר כטלטול הכפפות, ולא כדרך לבישה.
ומגן רוח לאוזניים – דינו ככפפות, דהיינו, שנחשב כבגד, אך אם קיים חשש שיסירוהו ברשות הרבים (או שיפול מאליו), ראוי שלא לצאת עמו לרשות הרבים.
[שו"ע שא, לז, משנ"ב קלח-קמא, וביה"ל ד"ה שיתפרם, וד"ה יפה; ביאורים ומוספים דרשו, 94 ו־96]