היום נלמד: מ'תשמישי קדושה'
יום ראשון כ"ד באב תשע"ו
האם מותר להשליך את נרתיק התפילין לאשפה?
חפצי קדושה, דהיינו: ספר תורה, ספרי קודש, תפילין ומזוזות; וכן חפצים המשמשים את הקדושה, המכונים 'תשמישי קדושה', כגון כיסויי התפילין ורצועותיהן - קדושים לעולם, ואסור להשתמש בהם למטרה אחרת מלבד ייעודם; וכשבלו ואינם ראויים עוד לשימוש חובה לגונזם. אבל חפצים המשמשים את משמשי הקדושה, המכונים 'תשמיש דתשמיש', כגון הנרתיק החיצוני של התפילין - אינם קדושים, ומותר להשתמש בהם למטרות נוספות; ואין צורך לגונזם. ויש אומרים שמותר אף להשליכם לאשפה, אך יש אומרים שאם ניכר שזהו תשמיש של תשמישי קדושה - אין להשליכו לאשפה, ויש לשורפו. [סעיף ג וס"ק ו, ז ו־יג; ביאורים ומוספים דרשו, 8]
האם מותר להניח כובע וחליפה על הבימה?
המפה שעל גבי הבימה היא 'תשמיש קדושה' (ראה לעיל), כיון שספר התורה מונח עליה ישירות. ואף על פי כן נהוג להשתמש בה ולהניח עליה סידורי תפילה וספרי קודש, ולהישען עליה, וכדומה. ויתכן שהטעם לכך הוא משום שמאחר ונהגו כך, הרי זה כאילו התנו על כך מראש. אכן, ראוי שלא להשתמש בה לדברי חול, כגון להניח עליה כובע וחליפה; וכמו כן, לכתחילה ראוי להתנות במפורש שיהא מותר להשתמש בה לצרכים נוספים. ויש שנהגו לפרוס מפה נוספת על הבימה מעל המפה הקבועה, כדי שלא תחול קדושה על המפה הקבועה, ויהא מותר לכתחילה להניח עליה כל דבר. [ס"ק י; ביאורים ומוספים דרשו, 16; וראה שעה"צ ס"ק ח]
ארון של ספרי קודש - האם חלה עליו קדושה?
כריכת ספרי קודש היא 'תשמיש קדושה' (ראה לעיל), ולפיכך, עטיפה של ספרי קודש המיועדת לשמירה על כריכת הספר, לא חלה עליה קדושה ואינה טעונה גניזה, כיון שהיא רק 'תשמיש דתשמיש' (ראה לעיל). אולם עטיפה המיועדת לנוי לספר, נחשבת לתשמיש קדושה וטעונה גניזה, כיון שהיא משמשת את הקדושה עצמה, הגם שאינה נוגעת בה. וארון של ספרי קודש - יש אומרים שאינו נחשב לתשמיש קדושה, כיון שבדרך כלל הספרים עצמם אינם נוגעים בו, כי אם כריכותיהם; ויש אומרים שחלה עליו קדושה מסוימת; ויש אומרים שלא חלה עליו קדושה, כיון שמלכתחילה דעת בעליו להניח עליו גם חפצי חול. [סעיף ג וס"ק ט; ביאורים ומוספים דרשו, 12]