היום נלמד: בגד חדש
יום שלישי ה' בסיון תשע"ז
על אילו בגדים מברכים 'שהחיינו'?
בגד שאינו חשוב, כגון חולצה וגרביים – ויש אומרים שבזמננו גם 'טלית קטן' בכלל זה – אין לברך עליו 'שהחיינו', כיון שברכה זו נתקנה מחמת השמחה שברכישת הבגד, ובגד זה אינו גורם לשמחה. ואם הוא עני ושמח בו – יש אומרים שיברך; ויש אומרים שלא יברך, כיון שתקנת הברכה היא רק על בגד חשוב הנקנה לעתים רחוקות, ויתכן לברך עליו "שהחיינו... לזמן הזה", ולא על בגד שרוב הציבור רגילים לחדשם בתדירות. ולמעשה, גם עני לא יברך על בגד שאינו חשוב. [שו"ע רכג, ו, ומשנ"ב כב-כד; ביאורים ומוספים דרשו, 40]
אמירת "תְּבַלֶה ותתחדש" ללובש בגד חדש?
המנהג לומר למי שלובש בגד חדש: "תְּבַלֶה ותתחדש"; כלומר, תאריך ימים ותגרום לבגד להתבלות, ותזדקק לרכוש בגד חדש. ויש אומרים שאין לומר כן על בגד העשוי, אף בחלקו, מעור בהמה – ואפילו טמאה – כיון שאם יזדקק לבגד חדש, יצטרכו להמית בהמה נוספת כדי להשתמש בעורהּ, וראוי לרחם על הבריות ולא לקוות שיצטרכו להמיתן. והגם שטעם זה קלוש, רבים נוהגים כן. ויש מי שכתב שהוא הדין לברכת 'שהחיינו' – שאין לאומרה על בגד עור, אך רבים חולקים עליו. [שו"ע רכג, ו, ומשנ"ב כה; ביאורים ומוספים דרשו, 41]
האם צריך לברך בעת ראיית 'מסגד'?
הרואה עבודה זרה – מברך: "ברוך... שנתן ארך אפים לעוברי רצונו", ואסור להביט ולהתבונן בהּ. וכך יש לברך גם כשרואה בֵּית עבודה זרה; ויש חולקים. ויש שכתב ש'מסגד' נחשב כעבודה זרה עצמה לעניָן זה. ואין לברך אלא כשלא ראה עבודה זרה ממין זה – ויש אומרים: מכל מין שהוא – במשך למעלה משלושים יום. ויש שכתב עוד, שאף מי שלא ראה את העבודה זרה במשך שלושים יום, אך נמצא במקום שרוב הציבור רואה אותה בתוך שלושים יום, כמצוי במקומות רבים – אינו מברך. [שו"ע רכד, א, ומשנ"ב ב-ג; ביאורים ומוספים דרשו, 2-4]