היום נלמד: ברכת 'מעין שלוש' על מספר דברים יחד
יום שני ז' בניסן תשע"ז
אכלת עוגה וענבים - כיצד תברך ברכת 'מעין שלוש'?
מי שאכל מיני מזונות, פרי משבעת המינים ושתה יין - יברך ברכת 'מעין שלוש' אחת על הכל, ויזכיר את כל המינים שמברך עליהם בנוסח זה: "על המחיה ועל הכלכלה, ועל הגפן ועל פרי הגפן, ועל העץ ועל פרי העץ"; ועל פי סדר זה יזכיר את שלושת המינים גם בחתימת הברכה. וכן יש להזכיר את המינים בסדר זה כאשר מברך על שני מינים: מיני מזונות ויין, מיני מזונות ופירות, או יין ופירות. ואף כשמברך בשבת בבוקר ב'קידושא רבה' על היין של קידוש ומיני מזונות שאכל לאחריו, לא יקדים את היין, הגם שלולי היין לא היה יכול לאכול. ואם שכח להזכיר את אחד המינים בתחילת הברכה, והזכירוֹ בחתימת הברכה - לא יברך שנית. [שו"ע יב; ביאורים ומוספים דרשו, 55-56; וראה משנ"ב סא]
אכלת תמרים ותפוחים - כמה ברכות תברך בסך הכל?
מי שאכל פרי משבעת המינים ופרי עץ אחר, כגון שאכל תמרים ותפוחים, מברך 'העץ' וברכה אחרונה 'על העץ ועל פרי העץ' על שניהם, ואינו צריך לברך 'בורא נפשות'. וכן אם אכל פרי שאינו משבעת המינים לבדו, וטעה ובֵרך 'על העץ', יצא ידי חובה. והשותה יין ואוכל ענבים, צריך לברך עליהם 'העץ' ו'הגפן' בנפרד, וברכה אחרונה - 'על הגפן ועל פרי הגפן ועל העץ ועל פרי העץ'. ומי שבֵּרך 'הגפן' על יין והתכוון לפטור גם את הענבים - כיון שהברכה חלה על היין, יתכן שחייב לברך 'העץ' על הענבים, אך מספק אין לברך. ואם בֵּרך על ענבים לבדם 'הגפן' או 'על הגפן', יצא ידי חובה. ואם בֵּרך על יין לבדו 'העץ' או 'על העץ', נחלקו הפוסקים אם יצא ידי חובה; ומספק אין לברך שנית. [שו"ע יג, יד ו־טו, ומשנ"ב סט ו־ע; ביאורים ומוספים דרשו, 58 ו־66]
מדוע אין צורך לשוב ולברך כששוכחים להזכיר את השבת בברכת 'מעין שלוש'?
בברכת 'מעין שלוש' - 'על המחיה', 'על העץ' ו'על הגפן' - בשבת, מזכירים את השבת באמירת: "ורצה והחליצנו ביום השבת הזה". וביום טוב, חול המועד וראש חודש, מזכירים את היום באמירת: "וזכרנו לטובה ביום... הזה"; ויש אומרים שבשלושת הרגלים הנוסח הוא: "ושמחנו ביום חג... הזה", וזהו הנוסח המצוי בסידורים. ואם שכח להזכיר את היום, אין לשוב ולברך, הן משום שדילוג על הזכרת היום בברכה אינו מחייב לברך שנית אלא באכילת חובה, ואכילה ושתיה שמברכים עליהן 'מעין שלוש' בדרך כלל אינן חובה; והן משום שיש הסוברים שאין חובה כלל להזכיר את היום בברכת 'מעין שלוש'. אך אם נזכר לפני אמירת שם ה', ישוב למקום ההזכרה. [שו"ע יב, משנ"ב נז-נח, ושעה"צ ס; ביאורים ומוספים דרשו, 51-53]