יום רביעי כ"ח בתמוז תשע"ח
אילו איסורים כרוכים בשימוש ב'אזיקון' בשבת?
קשירת שני חוטים, או שני קצוות של חוט אחד, בקשר אחד, דהיינו שמשלב את שני ראשי החוט זה בזה – כעין המצוי בקשירה רגילה של שקית – מותרת בשבת אף כשאין בדעתו להתיר את הקשר לעולם, כיון שאין זה קשר המתקיים. (ואין הכוונה לעשיית קשר אחד בראשי שני חוטים יחד כדוגמת קשר בקצה חוט אחד, משום שזהו קשר האסור, וכפי שלמדנו; אלא הכוונה לשני ראשי חוט הבאים משני צדדים ומשלבם יחד זה תחת זה ומושך לצדדים).
ויש מפוסקי זמננו שכתב שבחוט מתכת יש להחמיר, כיון שקשר כזה בחוט מתכת מתקיים ואינו ניתר מאליו. ותחיבת ראשי החוט בתוך הקשר, אסורה בכל חוט שהוא, כיון שבאופן זה הקשר מתקיים, והרי זה כקשר על גבי קשר. וקשירה ב'אזיקון' – נחלקו פוסקי זמננו אם יש בה איסור משום מלאכת 'קושר', ויש שכתב שפעמים שיש בה איסור 'בונה'.
[ביאורים ומוספים דרשו שיז, 38]
האם מותר לקשור עניבה בשבת?
קשר עניבה אינו נחשב לקשר כלל, ומותר לעשותו בשבת אף כשמהדקו היטב, וגם כשאין בכוונתו להתירו לעולם. ומהו קשר עניבה? כל שאינו תוחב את קצה החוט בקשר, אלא מכניס את אמצע החוט כעין לולאה ומהדק, והקשר ניתר בקלילות על ידי משיכת קצה החוט.
וכן מותר לקשור עניבה על גבי עניבה. אבל קשר ועניבה על גביו, כמצוי בקשירת שרוכי הנעליים – אסור לעשותם אלא כשרגיל להתירם בתוך עשרים וארבע שעות, ובדעתו אכן להתירם.
ובנוגע לקשירת בגד 'עניבה' שבזמננו על גבי הצואר, כאשר קושרים אותו באופן שבמשיכת קצה העניבה מתפרק כל סידור העניבה והיא נותרת ללא קשר כלל – יש אומרים שהוא נדון כקשר על גבי עניבה; ויש אומרים שהוא נדון כקשר עניבה המותר בכל אופן שהוא, אך אם קושרו על מנת שיתקיים לעולם, יתכן להחשיבו כ'מתקן מנא', האסור משום מלאכת 'מכה בפטיש'.
[שו"ע שיז, ה, ומשנ"ב כט, וביה"ל ד"ה עניבה; ביאורים ומוספים דרשו, 37]
האם מותר להשתמש בשבת בסרט סגירה ממתכת?
שזירת חבל ופירוק השזירה – יש מהראשונים שסוברים שהן אסורות בשבת משום מלאכות 'קושר' ו'מתיר', ויש מהראשונים שנראה מדבריהם שאינם אסורים משום קושר ומתיר.
ועל פי דברי האוסרים, יש שאסרו לסגור אריזה בסרט סגירה ממתכת, אם דעתו להשאירו מלופף ליותר מעשרים וארבע שעות, וכן אין לפתוח סגירה כזו על דעת לקיימה ליותר מעשרים וארבע שעות; וכן הורו בנוגע לבקבוקי משקאות שסביב הפקק שלהם יש מסגרת מחוט מתכת שקצוותיו מלופפים זה בזה – שאסור לפתוח ולסגור מסגרת זו.
ויש שהתירו להשתמש בסרט הסגירה, משום שלדעתם אין לליפוף הסרט 'שֵׁם' שזירה, אם משום שזו שזירה המיועדת להתקיים לזמן מוגבל, ואם משום שצורת הסרט מוכיחה עליו שנועד לפתיחה ולסגירה.
[משנ"ב שיז, לד; ביאורים ומוספים דרשו, 41; וראה אבנ"ז או"ח קפב, אות א]