מדוע אסור לחתוך ירק תלוש בעזרת מספריים ?

י"ט אלול תש"פ - סימן תק"י- סעיף ד'- סעיף ז'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

סינון מים על ידי בגד הכנת גבינה והעמדת חלב בקיבה מליחת חתיכות צנון בשבת וביום טוב שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [חלק ה' סימן תק"י סעיף ד' – סעיף ז']

משמרת, דהיינו, מסננת של שמרים  שהייתה תלויה על הכלי מבעוד יום (מותח את פי המשמרת על גבי כלי בעיגול והיא נעשית כאהל על הכלי) מותר לתת בתוכה שמרים כדי לסנן, כיוון שמותר לברור ביום טוב, אבל אסור לתלות את המשמרת על הכלי לכתחילה על גבי הכלי כדי לסנן, משום שיש בזה מעשה חול, וגם אם המשמרת לא הייתה תלויה מבעוד יום, יש עצה, לעשות בעורמה, דהיינו, לתלות את המשמרת על הכלי בכדי להניח בתוכה רימונים, ולאחר שהמשמרת כבר תלויה, מסנן בה את השמרים, וכן אסור לסנן מים בבגד, משום שזה מלבן את הבגד.

אדם העושה גבינה בשבת חייב משום בונה, ואף על פי שמותר לעשות מלאכת אוכל נפש ביום טוב, בכל זאת אסור לעשות גבינה ביום טוב, משום שגבינה היא טובה יותר כאשר היא ישנה, ולכן היה צריך לעשות אותה לפני יום טוב, וכן אסור להעמיד חלב בקיבה ביום טוב משום איסור בורר, וגם בזה אין את ההיתר של אוכל נפש, מכיוון שהדרך היא לעשות חלב לימים רבים, וכן אסור לעשות חמאה מן החלב, משום איסור בורר, וגם על ידי גוי יש להחמיר שלא לעשות, ויש מקילים בזה אם זה לצורך שמחת יום טוב, אבל אין להקל בזה אלא לצורך גדול.

אסור לגזוז ירק תלוש במספריים כאלו שרגילים לחתוך בהם את הירק שמחובר לקרקע, כיוון שהרואה אדם שגוזז ירק תלוש עם מספריים שגוזזים בהם מן המחובר, יחשוב, שאותו אדם חתך את הירק ביום טוב מן המחובר.

מותר להכין ביום טוב את הקונדס והעכביות, והם מיני ירקות שיש טורח בהכנתם, ואף על פי שיש טורח בהכנתם, בכל זאת מותר, כיוון שזה נחשב לצורך אוכל נפש, וכן מותר למלוח הרבה חתיכות צנון ביום טוב אם רוצה לאוכלם, ואף על פי שבשבת אסור לעשות את זה, בכל זאת ביום טוב מותר, משום שאי אפשר לעשות זאת מערב יום טוב, ויש מחמירים בזה, מכיוון שאפשר למלוח כל חתיכה בפני עצמה, וטוב לחוש לדבריהם לכתחילה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן