מֵהלכות הגעלת כלים
* הגעלת כלים מוציאה את האיסור ה'בלוע' בכלי, ומעיקר הדין, אנו נוקטים שהבלוע בכלי יוצא על ידי רתיחת המים ברגע שבו הכניסוהו למים; אך לכתחילה, ראוי להשהות את הכלי זמן 'מועט שבמועט' בתוך המים. מאידך, מכיון שטעם זה נפלט לתוך המים, והכלי עלול לשוב ולבולעו, אין להשהות את הכלי בתוך המים למשך זמן רב מדי, כדי שלא לאפשר לכלי לבולעו. ומאחר וקשה לדייק במידת הזמן הנכונה, אין להגעיל כלי אלא כשאינו 'בן יומו', או שיש בכמוּת המים פי שישים מגודלו. ולמעשה, המנהג שבכל אופן שהוא אין מגעילים כלי בעודו בן יומו מבליעת האיסור.
* כלי ש'נכבש' בתוכו שֵׁכר שעורים (– בירה), או משקה אחר של חמץ, דהיינו שהמשקה שהה בכלי במשך עשרים וארבע שעות – ניתן להכשירו בהגעלה. וכלי ששהה בו משקה חריף שנעשה מחמץ, כגון ויסקי – לא ניתן להכשירו בהגעלה בלבד, אך ניתן להכשירו על ידי שינקוהו ביסודיות, ולאחר מכן 'יבשלוהו' היטב במים וחומר ניקוי, עד שיפוג ממנו ריח המשקה החריף, ולאחר מכן יגעילוהו. וכלי שנכבש בתוכו משקה חמץ ולא הגעילוהו, אך ניקוהו כראוי, ומילאוהו במשקה כשר לפסח – המשקה מותר בשתייה בפסח, אלא אם כן אחד המשקאות – החמץ, או הכשר לפסח – חריף, שאז הוא אסור בפסח.
* כלי המשמש לחמץ צונן, אך מעולם לא 'נבלע' בו טעם חמץ, מותר להניח בתוכו בפסח אפילו מאכל חם. ומנהג ישראל עוד מזמן רבותינו הראשונים, שלא להשתמש בפסח בכלי חמץ העשויים מחרס.
* 'בית שאור' ו'בית חרוסת' העשויים מעץ או ממתכת – אף שהונח בהם חמץ צונן בלבד, אסור להשתמש בהם בפסח למאכלים חמים, אך ניתן להכשירם בהגעלה. ולדעת הרמ"א, אם הם עשויים מעץ, אין להשתמש בהם אפילו לאחר הגעלה. ואם הם עשויים ממתכת – מותר להשתמש בהם לאחר 'ליבון'.
ההגעלה בסוגי הכלים שונים
* כלי המצופה אמאייל – יש אומרים שלא ניתן להכשירו בהגעלה, הן מחמץ והן מאיסורים אחרים, כגון 'בשר בחלב'. ויש אומרים שבנוגע לאיסורים אחרים ניתן להקל.
* תנור אפייה המצופה אמאייל – יש אומרים שניתן להכשירו רק ב'ליבון', ויש אומרים שבתנאים מסוימים ניתן להכשירו על ידי הפעלתו בדרגת החום הגבוהה ביותר.
* כלי זכוכית – לדעת השולחן ערוך, אינם 'בולעים', ואין צורך להכשירם לפסח. ולדעת הרמ"א, אדרבה, הזכוכית בולעת, ואדרבה, דינהּ כחֶרֶס, שלא ניתן להכשירו בהגעלה.
* כלי פלסטיק – יש אומרים שניתן להכשירם בהגעלה, הן מחמץ והן מאיסורים אחרים. ויש המחמירים לענין איסור חמץ, ומקֵלים בנוגע לאיסורים אחרים. ויש המחמירים בנוגע לכל האיסורים.
* כלים העשויים מגומי – יש אומרים לא ניתן להכשירם בהגעלה, אך אם הגומי נעשה מעץ ניתן להקל. ויש אומרים שאף באופן שנעשה מעץ יש להחמיר. ויש המקֵלים בכל אופן.
* יש שנהגו שלא להשתמש בפסח בכלים מצופים, או בכלים צבועים; אם משום שפעולות הציפוי והצביעה נעשו לעיתים באמצעות 'סובין' חמץ; ואם מחשש שהציפוי והצביעה נעשו על גבי כלֵי חמץ.