היום נעסוק בנושא: טעויות בתפילה
יום שני ג' בניסן תשע"ו
התבלבלת בתפילה בין מטר, גשם ושלג - האם יצאת ידי חובה?
בימות החורף אומרים בברכה השנייה של תפילת 'שמונה עשרה' "משיב הרוח ומוריד הגשם". ואם אמר "משיב הרוח" בלבד לא יצא ידי חובה, אך אם אמר "משיב הרוח ומוריד הטל", או אף "מוריד הטל" בלבד - יצא, אלא שאם טרם סיים את הברכה, ישוב ויאמר כראוי. ברם, אם אמר ב'ברכת השנים' "ותן טל לברכה" בלבד, ללא "ומטר" - לא יצא, כיון שחובה לבקש בתפילה את ירידת הגשמים. ואם אמר "משיב הרוח ומוריד המטר", או "ותן טל וגשם לברכה" - יצא. אך אם אמר "ומוריד השלג", או "ותן טל ושלג לברכה" - לכאורה לא יצא. [סעיף ה, ס"ק כו-כז, וביה"ל ד"ה אין; ביאורים ומוספים דרשו, 25]
באיזה מקרה עליך לומר פסוק מספר תהלים באמצע התפילה?
השוכח לומר 'משיב הרוח' בחורף, או 'יעלה ויבוא' (למעט בערבית של ראש חודש), ונזכר מיד לאחר המילים "ברוך אתה ה'" שבסוף הברכה, יאמר "לַמְּדֵנִי חוקיך", ונמצא שאמר את הפסוק "ברוך אתה ה' למדני חוקיך" שבתהילים, וטרם 'חתם' את הברכה, ואזי ישוב ויאמר מ'משיב הרוח', או מ'יעלה ויבוא', ואילך. אולם, אם שכח לומר 'ותן טל ומטר', יסיים את הברכה, ויאמר ותן טל ומטר בברכת 'שומע תפילה'. וכן אם שכח 'יעלה ויבוא' בערבית של ראש חודש, או כל הוספה אחרת שבתפילת 'שמונה עשרה' - יסיים את הברכה כרגיל וימשיך בתפילתו. [ס"ק לב; ביאורים ומוספים דרשו, 35]
האם יש אפשרות להשלים 'משיב הרוח' או 'יעלה ויבוא' לאחר שסיימת את הברכה?
השוכח לומר 'משיב הרוח' בחורף ונזכר לאחר שאמר "מחיה המתים" - יאמר משיב הרוח לפני ברכת 'אתה קדוש'; ולכתחילה יעשה כן ב'תוך כדי דיבור' (הזמן הנדרש לאמירת 3-4 מילים) מהמילים מחיה המתים. ואם התחיל ברכת אתה קדוש, או קדושה, ולו במילה אחת - ישוב לתחילת התפילה. וכן השוכח 'יעלה ויבוא' (למעט בערבית של ראש חודש) ונזכר לאחר שאמר "המחזיר שכינתו לציון" - יאמר יעלה ויבוא לפני ברכת 'מודים', ואם כבר אמר את המילה "מודים", ישוב לתחילת ברכת 'רצה'. ויֶתֶר ההוספות שבתפילה - אין לאומרן לאחר סיום הברכה. [סעיף ו, ס"ק כח, ל, לא ו־לב, וביה"ל ד"ה בלא]