עד מתי אסור להנות ממלאכה שעשה גוי בשבת?

הדף היומי בהלכה ח' אייר- סימן ש"ז סעיף כ'- עד סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סחורה שנרטבת מהגשמים בשבת האם מותר לקרוא לגוי שיציל אותה?

יהודי שאמר לגוי לעשות מלאכה עבורו בשבת, מה דין המלאכה? ומדוע אסור ליהודי לתת לגוי בשר בחלב ולומר לו שיבשל לעצמו? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ז סעיף י"ט  - סעיף כ"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

במקום שיש הפסד, כגון סחורה הנרטבת מהגשמים בשבת, מותר לאדם לקרוא לגוי ולא לומר לו שום דבר, ואע"פ שכאשר הגוי יבוא ויראה מה קורה ליהודי, והוא בוודאי יעשה מלאכה עבורו כדי להציל את ממונו של היהודי, בכ"ז חז"ל התירו לקרוא לגוי, כי אם לא נתיר לו, יבוא היהודי לעבור בעצמו על איסור דאורייתא, ולהגיד לגוי במפורש אסור, ואם היהודי רואה שהגוי מתמהמה, ומצפה לתגמול על מה שהוא עושה, מותר לו לומר לגוי 'כל המציל אינו מפסיד', וכמו בדליקה שהתירו לומר 'כל המכבה אינו מפסיד, ואומר המשנה ברורה, שאסור לומר לו בלשון 'נוכח', דהיינו, 'אם תציל לא תפסיד', ויש מי שאוסר אפילו לומר לגוי 'כל המציל אינו מפסיד'.

יהודי שאמר לגוי לעשות מלאכה בשבת, מותר לו להנות בה במוצ"ש 'בכדי שיעשו', והחידוש בזה מבאר המשנה ברורה, שלפני שיעור זה, אסור, ולא יהנה ממנה קודם, כדי שלא יבוא לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת, ומביא המשנה ברורה, שאם המלאכה נעשתה בפרהסיא, אסור הדבר לעולם ואפילו שהיהודי עשה מעצמו את המלאכה ליהודי.

אסור לומר לגוי בשבת, קח את הבשר שלי ותבשל אותו לעצמך, שהרי גם ליהודי אסור לבשל בשביל הגוי, ואע"פ שאין ליהודי שום עניין מזה, אסור, ואם אומר לגוי, קח בשר שלך ותבשל לעצמך, מותר, ואומר הבה"ל, שמותר ליהודי לומר לגוי, קח נבילה ותאכל, כי ליהודי ג"כ מותר להאכיל את הגוי בנבילה, אבל אסור ליהודי לתת לגוי בשר בחלב ולומר לו, תבשל את זה לעצמך, כי ליהודי עצמו אסור לבשל בשר בחלב, אא"כ זה של הגוי ואז מותר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים