יום רביעי ט"ו באלול תשע"ז
לאיזו כירה אסור להחזיר סיר בשבת בכל מקרה?
אֵש שיש בה איסור 'שהייה' – גזרו חכמינו ז"ל שלא להחזיר אליה בשבת בשבת סיר ובו תבשיל, אף אם התבשיל מבושל לגמרי. וטעם הדבר, משום שבאופן זה נראה כמבשל בשבת; וכן מפני החשש שמא יעשו מלאכה כלשהי בעת החזרת הסיר, וחשש זה אינו קיים באש שאין בה איסור 'שהייה'. ולדעת רבים מהפוסקים, חכמינו ז"ל כללו בגזֵרתם גם שלא להחזיר סיר לאש כזו גם בערב שבת, סמוך לשקיעת החמה, בזמן בו אילו היה התבשיל צונן לא היה ניתן להרתיחו מבעוד יום, כדי שלא יטעו ויחזירוהו גם בשבת עצמה. ואם מחזיר את התבשיל אל להבה קטנה, בזמן שאילו העמידו תבשיל זה כשהוא צונן על גבי להבה גדולה, היה ניתן להרתיחו מבעוד יום – נחלקו הפוסקים אם יש בכך איסור חזרה לדעה זו. שו"ע רנג, ב, ומשנ"ב ע; ביאורים ומוספים דרשו, 83 ו־84; וראה שם, 29 ו־94]
האם יש הגבלה כלשהי בקשר לשעת הנחת הסירים על ה'בלעך' בערב שבת?
כאמור, יש אומרים שאיסור 'חזרה' קיים גם בערב שבת, בסמוך לשקיעת החמה, וניתן להחזיר סיר רק לאש שאין בה איסור 'שהייה'. אולם, תנאֵי ההחזרה בשבת – שהסיר לא יונח על הקרקע, ושיהיה בדעתו להחזירו – אינם נדרשים בערב שבת אף לדעה זו. וכמו כן, יש אומרים שאיסור החזרה בערב שבת אינו אמור אלא בתבשיל המבושל לגמרי, אשר בו יש לחשוש שיכשלו בהחזרתו גם בשבת, אבל תבשיל שטרם התבשל לגמרי – כיון שלא יטעו להחזירו בשבת, שהרי יש בכך איסור 'בישול', מותר להחזירו בערב שבת. ויש חולקים וסוברים שלדעה זו אסור להחזיר אף תבשיל שאינו מבושל לגמרי. ולדעת פוסקים רבים אין איסור חזרה כלל בערב שבת, כי אם איסור 'שהייה' בלבד (ראה שו"ע א); וכן המנהג, אך ראוי להחמיר במידת האפשר. [משנ"ב רנג, עב-עג, ושעה"צ ע]
האם מותר להחזיר בשבת סיר שהסירוהו בערב שבת מה'בלעך'?
כפי שלמדנו, מותר להחזיר בשבת סיר ובו תבשיל המבושל לגמרי, אל הפח ('בלעך') או הפלטה החשמלית – כשאין בהם איסור 'שהייה' (ראה להלן) – בשני תנאים: שהסיר לא יונח על הקרקע, ושיהיה בדעתו להחזירו. ואם לא התקיימו תנאים אלו, אסור להחזיר את הסיר, משום שאז נראה הדבר כאילו מניח את הסיר לצורך בישול בשבת. ויש אומרים שתנאים אלו נדרשים רק כשמֵסיר את הסיר מבעוד יום ומחזירו בשבת, שאז נראית ההחזרה כהנחת הסיר לבישול בשבת, ותנאים אלו משמשים כ'היכר' שאין זו אלא החזרה; אבל אם הֵסיר את הסיר בשבת עצמה – מותר להחזירו בכל מקרה, כיון שידוע לכל שהסיר עמד במקום זה מערב שבת, ושהתבשיל כבר מבושל. ברם, לדעת רוב הפוסקים נדרשים תנאֵי ההחזרה גם כשמֵסיר את הסיר בשבת. [שו"ע רנג, ב, ומשנ"ב סג, סד, סה ו־סז]