האם מותר לחמם מים בכלי שבלוע בו חמץ ?

ג' טבת תש"פ - סימן ת"נ- סעיף ז'- סימן תנ"א סיום הלכות בדיקת וביעור חמץ

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מדוע אסור להשכיר לגוי כלים בפסח כדי לבשל בהם חמץ? האם מותר להשכיר בפסח את חמורו לגוי כדי שיוליך בו חמץ?ומה הדין באופן למכור לגוי בפסח כלים שהשתמשו בהם בחמץ?שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן ת"נ סעיף ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסור ליהודי להשכיר את הכלי שלו בפסח לגוי באופן שהגוי מבשל בו חמץ, וטעם האיסור מבאר המ"ב, כיוון שהיהודי רוצה בקיומו של החמץ, שהרי אם הקדירה תינתן על האש ללא תבשיל, הקדירה תיבקע, ולכן היהודי מעוניין בקיומו של החמץ, כדי שהקדירה לא תיבקע.

מותר ליהודי להשכיר את חמורו לגוי כדי שהגוי יוליך בו חמץ, כיוון שאין ליהודי שום עניין בחמץ, שהרי החמץ לא מועיל לחמור, ואע"פ שהוא משתכר באיסורי הנאה והרי מבואר לעיל בסעיף ד', שגוי האופה ככרות בתנור של יהודי, אסור ליהודי להנות מהככרות, וכן אסור לו ליטול שכר עבורם, מבאר המ"ב, שהסעיף שלנו הולך כהשיטות הסוברות, שאין איסור להשתכר באיסורי הנאה בחמץ בפסח, אלא האיסור הוא רק בע"ז, ואומר המ"ב, לפי מה שקיי"ל שהאיסור להשתכר באיסורי הנאה הוא גם בחמץ, א"כ גם כאשר הגוי מוליך חמץ על חמורו של היהודי, יש בזה איסור, אא"כ היהודי משכיר את חמורו לזמן, בין אם הגוי יוליך ובין אם לא יוליך, וזה לא עסק של היהודי, באופן כזה, היהודי לא משתכר מאיסורי הנאה, אלא הוא משתכר מעצם השכרת החמור, ובזה, גם אם הגוי מוליך עליו תבואה, מותר.

מותר ליטול כלי שיש בו בליעות של חמץ, ולחמם בו חמין לרחיצה וכן שאר צרכי הנאה בכלי חמץ, כיוון שהוא לא נהנה מהחמץ, שהרי הוא בלוע בכלי, ואומר המ"ב, הייתי חושב, שמכיוון שהחמץ בלוע בכלי, והוא הרי מעוניין בכלי, והכלי עם הבליעות שלו הם דבר אחד, א"כ זה כמו 'רוצה בקיומו', קמ"ל שלא.

עוד אומר המ"ב, שאפילו אם בליעות החמץ נפלטות לתוך המים, מותר, כיוון שהמים משמשים לרחיצה, ואם המים הם בכלי שעומד לאכילה ושתייה, יש מקום לחשוש, ויצניע אותו במקום צנוע, ולא ישתמש בו אפילו לרחיצה וכביסה, גזירה שמא ישתמש בו לאכילה, ומ"מ דרך עראי אין לחשוש בזה, וכן הוא המנהג.

לעניין למכור לגוי בפסח כלים שהשתמשו בהם חמץ, יש מתירים, כיוון שנהנה מגוף הכלי ולא מהבליעות שבו, ואין כאן הנאה מחמץ, אא"כ הגוי נותן לו יותר עבור הבליעות ועבור זה שהוא ישן, שאז אסור, ויש מתירים גם בזה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים